Valg af træsort til Orangeri

Jeg har planer om at bygge et stort orangeri på 30 kvm, hvor alle vanger, remme og spær skal laves i træ.

Jeg havde egentlig oprindeligt tænkt at det skulle laves i umalet eg, men konen har bestemt det skal være hvidt og så tænker jeg ikke jeg behøver at lave det i eg.

Men hvad så? Jeg hælder mest til Lærk eller Douglas, jeg er dog bekymret for formstabiliteten. Vil douglas være det bedste her? Jeg tænker det primært vil være i størrelsen 45x95 mm, som der så vil blive fræset ud til glas osv.

Det skal som udgangspunkt males i linolie maling, og er ikke interesseret i trykimprægneret træ.

Blot til info skal det bygges på et fundament af gamle mursten jeg selv har pillet ud og renset fra vores gamle stuehus, så der vil ikke være direkte jordkontakt og jeg forventer der ikke bliver nogen flader vand kan ligge på.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Både lærk og douglas vil være gode valg, men det er vigtigt at du får lavet konstruktiv træbeskyttesle så der ikke kommer til at stå vand nogen steder, der kan trænge ind, selv om det er malet, for det er duglas i hvert fald ikke særligt modstanddygtig over for. 

Du må meget geren lægge billeder op af dit projekt, lydre rigtigt spændende.
perhans skrev den 14-07-2022 09:13:14

Både lærk og douglas vil være gode valg, men det er vigtigt at du får lavet konstruktiv træbeskyttesle så der ikke kommer til at stå vand nogen steder, der kan trænge ind, selv om det er malet, for det er duglas i hvert fald ikke særligt modstanddygtig over for.

Du må meget geren lægge billeder op af dit projekt, lydre rigtigt spændende.

Tak for svar, det også planen at lægge det her ind. Men der går nok et år eller to før det er så langt.

Jeg har tidligere bygget højbede og andre små ting i lærk, og jeg syntes ikke nødvendigvis at det holder sig helt lige, og det bekymrer mig lidt når der skal glas. Men muligt det ikke er et problem når der kommer tværstivere osv.

Med konstruktiv træbeskyttelse mener du vel bare ingen vandrette overflader? Det gælder vel for det meste træ :-)
Juhler skrev den 14-07-2022 09:19:47
Med konstruktiv træbeskyttelse mener du vel bare ingen vandrette overflader? Det gælder vel for det meste træ :-) 
Korrekt, men min erfaring er at Douglas ikke er glad for at blive fugtpåvirket og så ikke kunne komme af med vandet igen, så rådner det forholdsvist hurtigt. Derfor skal du undgår vandrette flader men også samlinger hvor fugt kan komme ind og kun langsom komme ud af igen.

Det er ingen skam at lægge billeder op løbende af sit projekt, så presser man også sig selv til at holde kadencen så man kan tilfredsstille de hungrende masser med nye billeder.
perhans skrev den 14-07-2022 09:28:19

Juhler skrev den 14-07-2022 09:19:47
Med konstruktiv træbeskyttelse mener du vel bare ingen vandrette overflader? Det gælder vel for det meste træ :-) 
Korrekt, men min erfaring er at Douglas ikke er glad for at blive fugtpåvirket og så ikke kunne komme af med vandet igen, så rådner det forholdsvist hurtigt. Derfor skal du undgår vandrette flader men også samlinger hvor fugt kan komme ind og kun langsom komme ud af igen.

Det er ingen skam at lægge billeder op løbende af sit projekt, så presser man også sig selv til at holde kadencen så man kan tilfredsstille de hungrende masser med nye billeder.

Nej, men det kræver jeg lige starter først. Skal først have det tegnet :-)

https://www.trae.dk/ambassadoer/kebony/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også