Fuger i syldsten-sokkel

Jeg skal til at fuge/reparere i syldsten-soklen på vores hus fra 1900. Der er huller og løs fuge hist og pist - og nogle myrer har endda slået sig ned i nogle af hullerne.

Hvis nogle har nogle tips, ville jeg blive meget glad :-)

1. Jeg går ud fra, at jeg skal bruge en hydraulisk kalkmørtel. Er det korrekt og hvilken kornstørrelse ville være passende?
  2. Jeg synes de lange, lige fuger “med kant” er så flotte. Er der nogle tips til at mestre den teknik?
God sommer :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du efterlyser kaldes brændte fuger. Det ses oftest på hamborg sten i tegl, men kan også bruges til din sokkel af granit.

Brændte fuger udføres med fugejern til formålet der varmes. Varmen bevirker at fugen er meget holdbar, men kræver som du rigtig nævner en hydraulisk kalkmørtel.

Hvad der virkelig skiller fårene fra bukkene, er den efterfølgende afsyring, så der skal du virkelig være påpasselig med forvanding for ikke at beskadige fugerne.

Lige hvad jeg havde brug for at høre - tak :-)

Kan du knytte et par ord til “afsyring”? Det er jeg ikke bekendt med.
Afsyring bruges til at fjerne kalkslør på murværk efter fugning. Murværk er oftest af tegl der som tør suger væsker som en sukkerknald. Derfor forvander man for at forhindre syren trænger ind i murstenene.

Granit suger ikke. Derfor er det vigtigt at de brændte fuger holdes gennemfugtet så de syrerester der løber ned ad granitstenene ikke opsamles i fugerne.
Angående afsyring,

Jeg og min murer brugte (på alm. mursten) Borup Saltsyre 30%, blandet i forhold til vejeldningen. Altså han blander hvad han nu synes han skal, men til mig anbefalede han at blande efter vejledningen (mener der stod 1:20).

Brug en fugesvamp og en rullespand, som du bruger til at tømme svampen for overskydende væske.

Normalt venter jeg ca. 1 time før jeg fjerner kalkslør fra almindelige fuger af bakkemørtel eller diverse cementblandinger. Sørg for, at der ikke løber overskydende syre ned i fugerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis