Vedligeholdelse af trævinduer.

De vinduer som sidder i den murermestervilla jeg købte, er ikke blevet smurt/malet i de sidste 3-4 år, pga. den tidligere ejer var gået hen og blevet for gammel til, at kunne magte opgaven,- men ellers ser vinduerne ikke helt slemme ud.

Nu var det jo så, at jeg her i vinter fik øje på det efterhånden tørre træ, med lange tynde sprækker i og smurte dem altså foreløbigt med noget ganske almindeligt tyndt træolie og efter et stykke tid, kunne jeg se, at det behagede træværket, trods vintertemperaturen, træet blev ligesom mættet en del.

Jeg brugte ikke farvet Gori, eller Pinotex, da jeg fik at vide det endnu var for koldt og det var altid noget man ventede med til henad foråret, når der var lidt mere varme og fugten i træet ville forsvinde.Så er det jeg har fået den tanke, at når jeg køber noget eks.Gori 44 med farve i, er det så bandlyst, at tilsætte yderligere noget tyndt træolie eller hur ?

Med andre ord, indeholder sværten al det som træet har brug for og vil det kun være dumme ideer og spild af træolie, at spæde til med dette ?

Jeg har lidt svært ved, at holde nalderne væk fra noget træværk, når jeg kan se, at det trænger hårdt og næsten er ved, at æde penslens hår.

Venligst Johnny

Mvh
Selvbyggeren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad er det for noget træ?
Hvilke krav stiller du til det produkt, du forsøger at komme frem til.
Hvor lang tid skal det holde (koldt og fugtigt)
Mange produkter anbefaler "man" ikke at bruge hvis temperaturen inden for 24 timer kommer under 5 grader.
Vinduerne skal helst have en max fugtighed på 9-12%(de kan slå sig og i værste fald kan du isolere fugten=råd)
Du kan jo få træolier med op 55% tørstof, jo mere tørstof jo bedre beskyttelse, den skal helst være pigmenteret, da det er pigmentet der beskytter mod uv-stråler.
Vent nu, som de kloge siger, ikke til foråret, nej til sensommeren, først på efteråret, lån en fugtighedsmåler, for det er sgu vigtigt at træet, specielt på vinduerne, ikke kommer over 12% fugtindhold.
Vent til temperaturen er en 15-18 grader, let overskyet, så har du gode betingelser, for at få en fornuftigt og holdbart resultat.

Hvis du kommer med lidt flere præcise oplysninger, om træsort, ønsket færdigt resultat, grunding/olie/transparent/dækkende/farve/systembehandling, hvor ofte du gerne vil vedligeholde, osv, så skal jeg nok hjælpe til et optimalt resultat.

Colormann
Tak for svar colorman.

Du tog helt pusten fra mig, jeg kan se, at du har tjek på sagerne.

Hvad er det for noget træ vinduerne er lavet af, jeg ved, at det er typisk fyrretræ, af den slags, som man nu producerede vinduer til parcelhuse i 70´erne.

Mine forventninger til træet er det simple, at jeg vil forsøge, at gøre mit bedste til at træværket kan holde flest mulige år.

Mvh
Selvbyggeren
Hej

Hvis fugtigheden i vinduerne, ikke overstiger 12%, der er let overskyet og 15-18 grader, og den ikke kommer ned på under 5 grader om natten, så er det optimalt.
jeg mener med sensommer/tidlig efterår, at det generelt er det bedste tidspunkt og beskytte udendørs træ og facader.

Back to Johnny.

Jeg kan forstå at dine vinduer er malede, skal de males igen, og hvis de skal, vil du så have samme farve, eller skal det være et farveskift?
Hæfter det eksisterende malingslag godt. Prøv evt. med et stykke afdækningstape, ca. 10 cm, pres det godt fast på den malede overflade, og riv det af med en rask bevægelse, hvis der kommer malingsflager på tapen, skal du slibe ned til fast bund.

Alle former for olie, der ikke trænger ind i træet, giver en overflade,
som skal afslibes, før malingsbehandling.
Derfor er bl.a. grundingsolier, kun "beregnet" til bart eller nyt træ.

Colormann
Tak til Colormann.

Det er rart, at få nogle gode indspark fra en fagmand,- i al almindelighed, så går vi jo rundt med en masse ideer og tror mange gange, at det er det helt rigtige vi foretager os og så gør man måske blot mere skade, end gavn.

Jeg kan fortælle, at vinduerne er mørkegrønne og den tidligere ejer, har efterladt en 5 liters spand, med Gori 44,- så det er vel bare at fortsætte.

Hvorledes forholder det sig med solens ultraviolette stråler ?,- mener, ville træet have en længere chance for, at klare sig, hvis man gik over til, at vælge en bestemt lysere farve, som solen ikke er så hård imod ?

Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
Annonce
Hej

Gori 44 er en tynd transperant alkydolie, med en lille smule pigment, der giver sparsom beskyttelse mod netop uv-stråler.
Mere pigment, mere dækkende, længere holdbarhed.

Et af de produkter der findes(ingen navne, ingen glemt), er en cremet superdækkende træbeskyttelse, (hold nu fast) lavet på alkydolie, med linolie og kombineret med acryl, gør at den sikrer indtrængning og maksimal vejr og lysbestandighed. Nu er der ikke noget vand i dette produkt, men pensler og værktøj gøres rent med vand og sæbe biggrin
Med en holdbarhed, der er 20-25% længere, end et rent alkydprodukt og
en pris på kr. 848,- for 10 LTR. ved jeg godt hvad jeg ville vælge, men jeg tør garantere, at mindst 60% af LDS`s brugere ville vælge et rent alkyd produkt.
Ikke nogen provokation, men bare en konstatering biggrin
Ja verden er vidunderlig.
Men denne kombination af alkyd, linolie og acryl, gør altså at den har en utrolig høj dækevne, grundet det høje indhold af tørstof og pigment.

Tilbage til virkligheden

En mørk farve vil absorbere lyset og varmen og vil have en forholdsvis kortere holdbarhed, mens en lys farve vil være bedre til at reflektere lyset og varmen, og vil holde i længere tid.
Brug du trygt din Gori 44, og når du bliver lidt træt af den tilbagevendende
vedligeholdelse, og du gerne vil have en lysere nuance, kan du skifte til en dækkende træbeskyttelse.

Colormann
Jeg kan se, at det er fornuftigt med en lysere farve,- men det piner mig blot, at det enten med creme/grå, eller hvid, ikke vil passe til alt det andet, som den mørkegrønne står i kontrast til.

Hvis jeg absolut skal sværte vinduerne til med mørkegrøn, findes der så noget, som er bedre end Gori 44.

Gori 88,- hvad bruger man spevielt denne type til ?

Johnny V

Mvh
Selvbyggeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også