Indsugning til ventilationsanlæg tag, eller halv?

Hej.
Vi står og skal bygge nyt hus.  Jeg hørte byggefirmaet til om det var muligt at placere indsugning til ventilationsanlæg i udhæng, mod nord eller i galv mod øst. Efter anbefalinger fra ​andre nybyggere.

De mener dog det er en dårlig ide da ​luften når at blive varmet op af det varme luftrum om sommeren, samtidig med at det vil danne kondens!

Ideen med at placere den andre steder end på det sorte tag,  var at luften ikke var så varm, når solen stod på.

Hvad har i gjort og giver deres svar mening? Jeg tænker hvis indsugning bliver isoleret, burde det ikke være noget problem.

Hilsen Ole.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få en luft til luft aircon istedet til de varme dage. 
Hvis I laver indsugning i udhænget, vil luften da ikke blive opvarmet?

Det er da en langt bedre løsning end direkte på et sort tag dog ikke om vinteren.

Hvad kommer I til at bruge anlægget mest til? Varme eller køling = varme (oftest).

Så fokuser på, hvor indsugningen vil give bedst økonomi kontra varme - naturligvis tag og eventuelt med en tagkasse med for-opvarmning.






Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Hav lige nogle andre ting i baghovedet:

  1. Ventilationsanlæg med varme genvinding har ikke til formål at gøre andet end at udskifte luften i bygningen, med mindst muligt spild af varme energi, ved at genvinde noget af energien i den udblæste luft til at opvarme/afkøle den indsugede luft. Derfor vil du i størstedelen af året have fordel af højere indsugnings temperatur ved det sorte tag, end ved lavere indsugnings temperatur ved nord/øst gavl.
  2. Varme flade/køle flade i sådan et anlæg er af minimal indflydelse på dit hus' varme regnskab/opvarmning/afkøling
  3. HVIS du vil have ventilations anlægget til at være din primære køle/varme enhed i huset, så skal du have et anlæg der flytter ca. 10x så meget luft som med et traditionelt "varmegenvindings anlæg".
  4. kondens i/på rørene skulle ikke være en udfordring hvis indsugnings rør bliver isoleret korrekt.

 

Yes, det skal være et stort anlæg, hvis du KUN vil bruge det.  Medmindre I flytter i et A energimærket hus, så skal der ikke ret meget til at holde jer både varme og kolde.

Jeg har set masser af boliger med et genveksanlæg som eneste varmekilde, men det har også været boliger med vild isolering.



Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Du skal ikke bekymre dig om indsugningsstedet. Temperaturen ved indsugningen er lufttemperaturen ikke temperaturen på taget. Selv når du føler, at det er helt vindstille bevæger vinden sig. Du kan kun føle vindhastigheder over 0,5 m/s.

Glem alt om køling med ventilationsanlæg. Det udskifter luften hver anden time. Det er alt for lidt til at lave køling eller varme.

Et nyt hus bygget så det overholder loven er enormt isoleret og tæt. Der er fx over 300 mm isolering på loft. Desuden er vinduerne med energiglas, der i fyringssæsonen tilfører mere varme end de afgiver. Derfor klager mange i nye huse over at de er meget varme om sommeren. Jeg vil anbefale nybyggere at indtænke mulighed for udvendig solafskærmning af vinduer især i syd og vest. Hvis man senere vil have aircondition, er det et must. Markiser kan sænke energiindfaldet med 65% for sydvendte vinduer og 77% for vestvendte. Forbruget af strøm til aircondition vil falde næsten tilsvarende.

https://www.consumerreports.org/energy-efficiency/beat-the-heat-with-window-coverings-a9364047186/

Et Genvex-anlæg er ikke en varmekilde.

Annonce
Steensen skrev den 12-07-2022 23:13:36

Hav lige nogle andre ting i baghovedet:

  1. Ventilationsanlæg med varme genvinding har ikke til formål at gøre andet end at udskifte luften i bygningen, med mindst muligt spild af varme energi, ved at genvinde noget af energien i den udblæste luft til at opvarme/afkøle den indsugede luft. Derfor vil du i størstedelen af året have fordel af højere indsugnings temperatur ved det sorte tag, end ved lavere indsugnings temperatur ved nord/øst gavl.
  2. Varme flade/køle flade i sådan et anlæg er af minimal indflydelse på dit hus' varme regnskab/opvarmning/afkøling
  3. HVIS du vil have ventilations anlægget til at være din primære køle/varme enhed i huset, så skal du have et anlæg der flytter ca. 10x så meget luft som med et traditionelt "varmegenvindings anlæg".
  4. kondens i/på rørene skulle ikke være en udfordring hvis indsugnings rør bliver isoleret korrekt.

Jeg tænker vi det meste af året vil have glæde af det varme sorte tag,  så vores indsugning temperatur bliver lidt højere. Men om fordelen økonomisk er mindre end den høje temperatur i de varme måneder? 


En anden mulighed er mulighed for opkobling inde på loftet, fysisk af rør,  så om vinteren suger det fra taget,  mod syd, evt,  fra tagrummet (uisoleret loft) og om sommeren fra udhænget mod nord.  
Jeg ved godt det giver lidt manuelt arbejde,  men når nu muligheden for at lave det bedst er tilstede🙂


Som jeg tidligere skrev, har det ingen betydning for temperaturen på den indsugede luft, hvad temperaturen på taget er.

Du kan sammenlignede det med en luft-til-luft eller luft-til-vand varmepumpe, det er ligegyldigt om den sidder i solsiden eller skyggesiden.  Hvis det gav højere effektivitet at have den i solsiden ville producenterne nok anbefale det. Lufttemperaturen er den samme i solsiden som i skyggesiden. Når man føler at det er varmere at være i solen fremfor i skyggen, har det ikke noget med lufttemperaturen at gøre.

På mit loft er temperaturen om vinteren meget tæt på udetemperaturen. Om sommeren kan det blive meget varmere på loftet end ude. Jeg har elektrisk udstyr på loftet og har de sidste 8 år haft fjernaflæsning af temperaturen på loftet og sammenlignet med to målesteder udenfor. Huset er fra 1998 med teglsten og undertag. Jeg ser ingen grund til at ændre mit ventilationsanlæg så det kan suge fra loftet.
Ved placering af indtag for frisk luft skal der tages hensyn til temperaturen over tagfladen. Normalt bør indtaget placeres 0,5 m over tagfladen, men såfremt der er tale om et fladt sort tag bør højden være 1,0 m.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis