Vindues parti som består af flere elementer

Skal i gang med at montere et vindues parti i min gavl på en nyindrettet etage i mit 1-1/2 plans hus
Vindues partiet består af flere fastkarm elementer (6 stk) som skal skrues sammen. Der vil være noget tilpasning i siderne op mod det første spær.
Jeg skal selv stå for monteringen og er i tvivl om hvad man sætter i mellem elementer, hvis man da sætter noget. Forestiller mig masonitstrimmel og måske fugemasse til at lukke mellemrummet med

Er der nogen der ved hvad man gør ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der mulighed for at sætte en sløjfe mellem elementerne i noten, som der tilsyneladende er, bruger du en passende liste med en tykkelse, så den passer i noten og med en bredde, som er lidt mindre end de to noters dybde. Masonit har det med at udvide sig ved fugtpåvirkning. Udvendig fuger du med en overmalbar fugemasse, indvendig skal der ikke bruges noget. Elementerne skrues sammen.

fase
Ja, ud fra de erfaringer jeg har, er samlingen med to noter i hver element nr. et. Jeg fik en snak med den tømrer, der skulle udskifte facaden på mit hus om, hvordan det skulle laves og også, hvordan det kunne laves. Tømrerens argument var, at det gav en større stabilitet, når elementerne var samlede som beskrevet. I mine øjne må gør det selvarbejde gerne ligne professionelt udført arbejde. Der er ingen der kan se, hvor lang tid det har taget, men alle kan se hvordan det ser ud. Så brug den nødvendige tid til arbejdet.

fase
Takker for svaret

Jeg ved endnu ikke om elementerne er med not, men det som jeg lige umiddelbart kommer til at tænke på er, at ved samling med not og liste, er der ikke meget plads til fuge udefra. Ved masonit kan jeg forstille mig, at der er fint med plads til fuge både inde og ude og ved fugemasse imellem elementerne, er det ikke nødvendigt med fuge nogen steder. Vindues elementerne er træ/alu 
Fugen udenfor blev nærmest lavet for at der ikke skulle trænge fugt ind mellem elementerne. Fugen blev påført efter montagen og dermed overmalet efter montagen. Indvendig blev der ikke fuget, fordi elementerne sad tæt sammen.

fase
Annonce
Okay ja, mine elementer er som sagt træ/alu og bestilt malet i en RAL farve fra fabrikken. Hvis der skal fuges havde jeg tænkt mig at finde en fugemasse der passer tæt op af RAL farven. Er i tvivl om det i det hele tager bliver muligt at fuge udefra da alu-profilerne måske støder helt op mod hinanden
Hvis aluprofilerne ikke giver plads til at fuge så undlad det. Jeg kan se på de træ-alu vinduer jeg har, dækker alu-beklædningen al træet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også