Stærk befæstigelse af Øjebolt / skrueøsken i gips

Hejsa

Jeg har en udfordring hvor jeg lige vil høre om nogen har en fiks løsning.

Jeg har en hems der er lavet i forbindelse med at loftet er ført til kip i en gammel murermestervilla.
Gulvet i hemsen er det gamle gulv fra loftet som er blevet liggende i et lille areal.

Til hemsen vil jeg gerne lave et gitter i stærkt reb (prof. sejlbådsreb) som fæstnes i øjer med kort mellemrum. Problemet er at få øjerne fæstet.

I bunden er det nemt nok. De bærende bjælker er blotlagt fra neden så der kan sættes en reglar op også skrues øjerne gennem brædder og ned i regler.

I toppen er så udfordringen. Der er tale om en skråvæg af 2 lag gips på træforskalling og det skal kunne holde til noget da rebene jo skal forhindre at man falder ned. Normalt ville jeg brug roset plugs for at få høj trækstyrke i gips, men... Rosetplugs fra både expandett og tillex fungere som M5 metriske skruer. Begge producenter laver faktisk også en udgaver med øjer men de har ret lav bæreevne fordi øjet ikke er svejset i enden og derfor nemt rettes ud ved træk.
For at få bæreevnen op skal der bruges et øje der er svejset sammen som fx https://www.biltema.dk/baad/daksudstyr/badbeslag/ojebolte/skrueosken-2000017714 . PRoblemet er at den slags øjeblote/øskner kan jeg kun finde i størrelse M6. Men plugs passer kun på størrelse M5

En mulig løsning er selvfølgelig at sætte en reglar uden på væggen med roset plugs også bruge øskner med skruegevind som i bunden (ala https://discosupport.dk/blanke-traeskruer-og-pladeskruer/1946-stilladsosken-m8x50-osken-svejst-fz-blank.html) . Hvis man maler reglar med vægmaling bliver det måske ok, men stadigvæk en rimelig klodset løsning i min optik.

Er der nogen der har et godt bud på at sætte øjerne fast direkte i væggen?

(Og ja, jeg ved godt at hvis jeg havde tænkt på det inden væggen blev lavet kunne jeg have sat en reglar op bagved væggen og dermed løst problemet men det var nu engang ikke den rækkefølge som tingene blev lavet i)

Ask
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du søger på "øjebolt 5mm" kommer der flere op.
Wurth har dem i 3 længder.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
"Begge producenter laver faktisk også en udgaver med øjer men de har ret lav bæreevne fordi øjet ikke er svejset i enden og derfor nemt rettes ud ved træk"

Jeg tvivler stærkt på at øjet giver sig selvom de ikke er svejset i enden. 
Plugsen flyver igennem gipsen længe før metallet giver sig.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 12-07-2022 15:38:58


Jeg tvivler stærkt på at øjet giver sig selvom de ikke er svejset i enden.
Plugsen flyver igennem gipsen længe før metallet giver sig.

 altså det må du gerne tro men det er ikke rigtigt :-). Et roset plug kan normalt holde til omkring 80kg direkte træk. Det er de testet til. Udgaverne med øjer kan kun holde til 20kg og producenten oplyser selv at forskellen er at øjet bøjer 


Ask
PinkHenrik skrev den 12-07-2022 14:37:50

Hvis du søger på "øjebolt 5mm" kommer der flere op.
Wurth har dem i 3 længder.

 jeg har ikke været helt præcis nok her. 

Rosett plugs kræver en længde på omkring 55mm. Bolte skal nemlig kunne nå en møtrik der sidder i bunden af plugget. Når man strammer flyttes møtrikkeren ned af bolten og får plugget til at masse sig sammen hvilket er den effekt der får det til at holde fast 

Ask
Selvom rosetten og dermed pluggen kan holde til et træk på 80 kg, så er spørgsmålet vel om gipsen kan holde til de 80 kg. I dobbeltlag gips er udtræksværdien ikke over 60kg.

fase
Annonce
Hvad med en regel, bræt eller lignende tværs over skråvæggen, som kan fastgøres i den underliggende konstruktion, som du derefter kan fæstne øjebolte eller lignende til. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
S. Fabrin skrev den 12-07-2022 19:39:14

Selvom rosetten og dermed pluggen kan holde til et træk på 80 kg, så er spørgsmålet vel om gipsen kan holde til de 80 kg. I dobbeltlag gips er udtræksværdien ikke over 60kg.

 De 80 kg er en slåfejl, der skulle stå 70 men jeg vil også være fin med 60. Jeg stoler dog egenligt på at når producenten siger den er testet til 70 i to lag gips så er det korrekt.


Pluggen udvider sig på bagsiden, så trykket fordeles lidt over gipsen. Se illustration på link der iøvrigt også indeholder trækværdier https://expandet.dk/tekark/101dk.pdf

Jeg har før brugt dem og selvom jeg ikke har decideret testet det præcist, så kan de ihvertfald klare meget vægt

Ask
Jeg ville aldrig montere nogle sikkerheds-reb i gipsplader som skulle hindre at en person kan falde ned fra en hems. Hvis personen falder ind i rebet kan trækket kortvarigt bliver flere hundrede kg.

GodeVen skrev den 13-07-2022 12:04:12

Jeg ville aldrig montere nogle sikkerheds-reb i gipsplader som skulle hindre at en person kan falde ned fra en hems. Hvis personen falder ind i rebet kan trækket kortvarigt bliver flere hundrede kg.

 Det er vi fuldstændig enige i.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også