Rense pensler.

Det er kendt, at nye pensler bør vaskes med fed sæbe inden de tages i brug ved maling med linolie. Det letter rengøringen efterfølgende.

Jeg har opdaget at samme procedure også er en fordel ved de nye vandbaserede træbeskyttelser fra bl.a. GORI.

De fleste genkender nok, at når man har malet i timevis i sommervarmen, er der indtørret maling nogle steder på penslen - som regel helt oppe hvor hårene er fastgjort.

Ved at vaske penslerne med fed sæbe inden de tages i brug, er det legende let efterfølgende at rense med brun sæbe. En klat brun sæbe i hånden og afskylning under vandhanen, og al maling forsvinder på rekordtid.

Efterfølgende vaskes igen med fed sæbe, og efter den er tør er penslen som ny.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fed sæbe! Er det “krystalsæbe”? Eller alm. “brun sæbe”?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg er i gang med at give træværket en gang Gori vandbaseret, når jeg er færdig med at male for den dag,sætter jeg penslen i vand så hele hovedet er dækket, bruger en firkantet bøtte, og sætter penslen fast med en limklemme så hårene ikke når bunden, så kan penslen stå i månedsvis bare der er vand nok.
Så bruger jeg altid kvalitetspensler, de er noget nemmere at arbejde med...

Vi prøver igen, i morgen --
...Jeg smider altid bare penslerne ud - synes ikke det er tiden værd at rense dem... Miljøsvineri etc. I know. Men der er bare for få timer i døgnet ellers :-)
DetBliverGodt skrev den 11-07-2022 14:06:33

...Jeg smider altid bare penslerne ud - synes ikke det er tiden værd at rense dem... Miljøsvineri etc. I know. Men der er bare for få timer i døgnet ellers :-)

 Jamen, det er jo lidt som…..hvad er højest? Rundetårn eller et tordenskrald?

Hvordan sammenligner man lige miljøpåvirkningen af 20 liter vand til rensning af pensel contra 1 stk. pendelig man smider ud?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Jeg kommer penslerne , malerrullen med bakken , ned i et lufttæt plastpose så er de klar til næste gang , hvis pensler endelig skulle blive stive og indtørrret så er s det bare ned i flydende brun sæbe et par dage så er de som nye igen


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tja - jeg havde tilsyneladende ikke taget højde for at hovedparten åbenbart ikke har fantasi til at bruge mere end få standardfarver. Så er man også dejlig fri for at tænke selv.   

Skulle jeg opbevare mine pensler i bøtter med vand, ville pladskravet overstige værkstedets samlede areal. Om bøtten er rund eller firkantet er aldeles ligegyldigt.  

Det er selvfølgelig frit for enhver at bruge tonsvis af vand eller bruge hovedet.   

Hvorfor overhovedet lære noget nyt når man kan køre hovedløst på rutinen?   

P.S. Nu afventer jeg bare alle de mavesures reaktion bare fordi jeg trykker den hårdt på maven.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
At have en pensel stående i 2 liter vand, er faktisk vandbesparende i forhold til at rense den hver gang, som nævnt er jeg i gang med at male træværket på huset, og da det ikke skal ligne et fastelavnsris holder jeg mig til en farve.  
Nu er det at male langtfra min ynglings beskæftigelse så holder det på et minimum.

Og egentlig er det vel miljøsvineri at rense pensler, hvis man lader vandet løbe i kloakken?


Vi prøver igen, i morgen --
Om det er miljøsvineri at rense sine pensler, lade dem forgå i et vandbad eller bare købe nye inden de gamle er slidt op kan diskuteres, men det er indiskutabelt, at Danmark ligger i top når det gælder forbrug af klodens ressourcer.  

Indledningsvis nævnte jeg, at forbehandling af penslerne med fed sæbe nedsætter både vandforbrug og forlænger penslernes levetid, og det har jeg svært ved at se er miljøsvineri.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også