Luft/luft VP til 1.sal på repos

Jeg har længe godt kunne tænke mig lidt køling til min 1. sal. i mit 50'er hus i 3 plan.
Jeg har en luft/luft i stueetage som bruges lidt til varme men en del til køl.

Jeg har gasfyr så nu er det blevet mere aktuelt end nogensinde før :-)
Næste vinter kommer jeg nok til at køre luft/luft i stueetage, men stadig radiator på 1. sal.

Min tanke var at på repos til 1. sal (den lille repos halvt oppe af trappen før man går op af sidste trappe til 1.sal) at skifte radiator ud med en gulvmodel som jo kan blæse luft op i toppen og dermed ramme 1.sal.
Dermed kan jeg stort set lukke for varmen til stue og 1.sal via raditorer.
Skal dog stadig bruge gas til kælder hvor der er 85 kvm gulvvarme i nyt topisoleret betongulv.

Har i øvrigt genvex på alle 3 etager.

En sådan gulvmodel koster en 15.000 monteret og det kan jeg nemt komme til at betale ekstra i gas de første 2 mdr. til vinter :-)


Giver det mening?


Katmus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

jeg bor også i en 50er murmestervilla i 3 etager.

Jeg har også tænke på at få en ekstra luft til luft varmepumpe til køling.

Men ville det ikke være bedre, at have den direkte i soveværelset frem for udenfor, der er jo ikke behov for køling i de andre rum.
Er det mht. støjen du tænker det vil være smartere at placere den uden for soveværelset?

 

Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
katmus skrev den 12-07-2022 23:33:41

Jeg har ikke plads og vil også nu varme med den på grund af gaspriser.
Jeg får formodentlig fjernvarme næste år.

 Ja okay, har du set de nye "Dimser" inden for rumkøling, hvor der bruges samme teknologi som i en varmepumpe, men hvor det hele er i indeenheden?

De flyder næsten ingen ting.

Der skal dog laves to huller på godt ø5 ved monteringen (den fylder som en radiator) og kan køle ret effektivt.

(Jeg ser reklamer for dme ehle tiden, men kan ikke huske hvad de hedder, jeg skal nok lige finde et eksempel, hvis det kunne være noget)


Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Hej Jonas..
Yes har set dem.
Men jeg vil hellere have en fast monteret enhed som kan både køle og varme og som er meget effektiv.
Jeg skal jo bruge varmen for at spare noget dyrt gas :-)

Dem du nævner er fine til lige at køle det aktuelle værelse.
Min bror har en.
Man bliver dog lidt træt af at slæbe den frem og tilbage og montere slange, medmindre man kan finde fast sted til den.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis