Hulrum efter gammel fjernvarme

Hej
I forbindelse med nye rør og vandvarmer i kælderen ville jeg fjerne løst siddende maling på væggen.
Vi fik for nogle år siden nye fjernvarme rør og det gamle sted hvor de kom ind blev blændet af.

Mit spørgsmål går på det hulrum som er hvor de gamle rør har gået.
Skal jeg gøre noget ved det? Eller bare sætte et par mursten for igen?
Der var/er sand og myre derinde pt.
Udvendig har de som de ses på billedet lavet en ordentlig klump cement til at dække det af, men jeg frygter at det ikke er helt tæt.

Et andet spørgsmål er:
Hvad er væggene i kælderen pudset med? 
Det er noget ret hårdt gulligt materiale hvor der er malet/kalket ovenpå.

På forhånd tak
/Henrik 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begynd med at lukke hullet udefra med f.eks. sokkelpuds.  Sæt evt en plade på fra indersiden, så du får en glat bagside.  Derefter tager du sand og andet ud i hullet i væggen og murer det til med samme materiale, som muren er lavet af, efter du hat fyldt mellemrummet med isoleringsmateriale.
Pudsen ligner almindelig mørtelpuds måske med en anelse cement i (1:10). Muren er gasbeton, som du pudser med mørtel. Husk at vande gasbetonen inden, så det er fugtigt.

fase
Skal jeg fjerne cement klumpen udvendig? Ellers kan jeg ikke komme til med sokkelpuds tror jeg ikke.
Resten af muren er lavet af fundablokke. Tror ikke at der er isolering i. Det er kun det sted hvor de gamle fjernvarme er kommet ind at der er mursten. Tror måske at jeg skal fjerne alle gamle mursten og derefter bygge op igen.
Ja, du hugger lige klumpen udvendig med hammer og mejsel. Hvis der ingen isolering er i muren, behøver du ikke isolere. 
Hvis murstenene sidder fast, behøver du ikke fjerne dem, men kan nøjes med at lukke hullet.

fase
Jeg har fået et godt tip af min murer.

Han anbefaler at smørre en vælling af fliseklæb på, hvis det er mindre reparationer. Så klæber mørtelen lidt bedre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også