Rengøring af gullige stikkontakter

Hej allesammen,
Vi har en masse gullige stikkontakter og andre ting som gulvvarme termostater, som har fået en gullig farve, ikke fra nikotin, men fra solen og alderen.
Jeg kunne godt tænke mig at de blev flotte og hvide igen, men indtil videre har det været forgæves.
Jeg vil nu høre jer hvad i har af råd.

Jeg har prøvet at
1. lægge dem i blød i grundrens
2. smøre dem ind i brun sæbe og i en pose
3. med 3-dobbelt salmiakspiritus i en pose
alle 3 forsøg har stået over en hel nat og intet har virket.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brintoverilte og UV lys er en populær metode på YouTube, alla: https://youtu.be/VU7vXMezW_I
udfordringen er UV-lyskilden, amazon/eBay har sikkert nogle billige lamper.
jhb
jhb
377 6780

https://www.thefastcode.com/da-dkk/article/how-to-clean-old-yellowed-plastic-on-retro-computers-and-game-systems

S. Fabrin
S. Fabrin
14108 4400
Prøv med hydrogenperoxid også kaldet brintoverilte. Ellers er en fornyelse af dæksler vejen frem.

fase
Annonce
GodeVen
GodeVen
191 5220
De bliver lysere med brintoverilte, men ikke som nye. Brintoverilte laver en blegning, der ikke nødvendigvis giver den originale farve. Jeg har blandede erfaringer med Retrobrite som det kaldes. Desuden bliver det sjældent ensfarvet. Prøv at se eksemplet på WikiPedia. Zoom in på overdelen. https://en.wikipedia.org/wiki/Retr0bright

Termostater skal skilles helt af så der kun er plastik. Brintoverilte er ikke billigt. Det dur ikke hvis det er for tyndt. Jeg tilsatte lidt Vanish Oxi Action og brugte også UV-lys eller sollys

Hvis det er Fuga stikkontakter, ville jeg blot købe nye rammer og tangenter.  Du skal passe på med at få de rigtige. Den nyeste serie tangenter til 16A passer næppe til dine. Det er nok 13A du skal bruge. Du bør også undersøge, om det er billigere at skifte til systemet med teknikrammer. De gamle rammer er blevet meget dyre.
Rantzau
Rantzau
3826 2970
Det letteste, billigste og hurtigste er at pudse med wienerkalk. Det virker på al plast.
GodeVen
GodeVen
191 5220
Prøv at brække noget guldnet plast over. Du vil opdage at gulfarvningen går flere mm ind i plastiken. Der skal slibes i mange timer med wienerkalk.

Annonce
Rantzau
Rantzau
3826 2970
Wienerkalk virker fint på produkter fra LK-nes, men du skal selvfølgelig ikke vente til plasten er nikotingul.

Den brintoverilte du kan købe i dag er ikke kraftig nok til blegning. Du skal op i noget kraftigere - omkring 30% som jeg husker det. Det kan lade sig gøre at købe den kraftige, men kræver tilladelse fra politiet.

Reglerne blev strammet da nogle købte store mængder brintoverilte til hjemmelavet sprængstof.
Jeg har stået med samme problem. De var gule fra solen, alderen, madlavning og alt muligt andet, de tidligere husejere udsatte dem for.

Jeg har prøvet diverse kemikalier inkl. brintoverilte, intet hjalp i tilstrækkelig grad.

Som GodeVen siger, var gulfarvningen gået ind i plastikken. Det var nemmere, hurtigere og billigere at købe nye til næsten hele huset.

Jeg endte med at købe nye i Harald Skrald.

Være opmærksom på, at LK har både gamle og nye (efter 2016 tror jeg) udgaver.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 19924 gange)
  2. Aflæsning af fugtmåler
    Lav-Hus (læst 181 gange)
  3. Lugt på badeværelse
    Lav-Hus (læst 188 gange)
  4. Fejlsøgning på Wirsbo gulvvarme samt gennemgang af installation
    Lav-Hus (læst 254 gange)
  5. Wiser dimmer i korrespondance
    Belysning (læst 231 gange)
  6. Husqvarna rider bredde
    Lav-Have (læst 232 gange)
  7. Hvad hedder disse plader?
    Lav-Hus (læst 265 gange)
  8. Udendørs dørbeskytter til bilen
    Lav-Hus (læst 205 gange)
  9. Helt krydsfiner køkken
    Lav-Hus (læst 392 gange)
  10. Asbest?
    Lav-Hus (læst 277 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her