el 3 faser - 2 ovne

hej

jeg har i dag fremført 5x2,5mm2 3 faset kraft kabel, og vil slutte to ovne til:

Min ene nye ovn kom til min overraskelse (nyere ovn med pyrolyse) blot med 3x1,5mm2 kabel, så den sluger kun én fase.
derudover tænker jeg at købe billig kombi grill/mikroovn og stille i skab, denne sluger også kun 1 fase (mit bud er 2000 watt max).
Det kan jeg vel godt tilkoble til samme kraft kabel (pæn boks på væggen med 3 fase ledere, jord og neutral) og så deler de to ovne bare neutral og jord?

noget jeg overser?

ps: jeg skal selvfølgelig nok få alting godkendt af auth. elektriker som får lov at tænde for relæ igen når godkendt :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for boks på væggen kunne du opsætte 2 shuko stikkontakter. Så undgår du også at klippe stikkene af ledningerne til ovnene. Stikkontakterne skal tilsluttes hver sin fase.

Søren O
God ide men køkkenet er installeret foran.  Jeg har ***umådelig dårlig plads til at montere ny boks på væggen, jeg kan nok liiiige proppe ledning ned i eksisterende boks kronmuffe.
Men jeg spurgte til om ikke ovn 1 3400w og ovn 2 2000 watt gik ok, med 1 fase hver,  og deling af neutral og jord?
(***Kunne selvfølgelig skære køkken bagbeklædning endnu mere i stykker,  få at få plads)
Jo, det er der slet ikke noget problem i.
Du kan i princippet have 3 af dine 3400w ovne på samme dåse.

Det er kun faselederen der skal være seperat for hver ovn. Nul og jord kan de sagtens dele.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis