Ny opvaskemaskine stik ?

Hej.
På første billede kan i se hvordan min gamle opvaskemine var monteret til strøm.

På det andet billede kan i se det stik den nye opvaskemaskine har.

Spørgsmålet er, kan jeg klippe i det nye stik og montere dem ligesom den gamle? Altså vil der være 3 ledninger i det nye stik?(gul/grøn, brun, blå)
Og hvorfor er det brune stik fra den gamle opvaskemaskine IKKE monteret i det brune stik?(se billede 3)  

Tak for jeres tid.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brun, sort og grå er alle faser. Så det er uden betydning hvilken af de 3 du bruger som din fase til enheden

Hvis du på et tidspunkt vil installere en ekstra enhed skal du vælge at bruge en anden fase til denne.

Blå (nul) og Grøn/gul (jord) skal altid monteres rigtigt farvemæssigt. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Velkommen på lds
Du kan uden problemer klippe stikprop af den nye opvasker, og montere præcis som den gamle. Der mangler noget aflastning på ledningen fra opvasker så den ikke kan hives ud af samledåsen. Det kan være kabel strips den køres 2 gange rundt om kablet og strammes.
Den blå i installationen er nulleder og den gul/grønne jordledning. Disse 2 skal i den korrekte farve. 
De andre 3 brun - sort. og grå er de 3 faser som er ført frem i installationen. Her må man tilslutte til hvilken som helst man vil. Det drejer sig om at få forbruget fordelt så man ikke belaster 1 sikring med det hele. Da det er meget almindeligt at sætte brun -> brun så vælger man ofte en anden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Da du formentlig ikke ved hvad der er af belastning på brun og sort giver det bedst mening at montere den nye vaskemaskine til hvid. Den har jo hidtil fungeret antager jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Og skal det være rigtig godt monterer/ du / får monteret en schuko stikkontakt, så du bare behøver at sætte stikket i. Som der bliver skrevet monterer du  ellers den brune i samme klemme som den gamle var tilsluttet i. Blå og gulgrøn giver sig selv.

fase
Jeg købte ny opvasker for ca ½ år siden, her passede ledningen fra den gamle, som sad med et stik direkte ind i opvaskeren.
Begge maskiner var Siemens..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak til jer alle, jeg har nu hermed fået min opvaskemaskine til at virke og sparet et par hundrede kroner på at gøre det selv!
sparet et par hundrede kroner på at gøre det selv! 
Det er da det det handler om. 
Jeg tror nu ikke du kunne få den monteret til den pris. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis