Topkapning af sydbøg (øltræ)

Jeg har netop topkappet vores sydbøg (øltræ), som vi plantede for 25 år siden. Den var blevet 10 meter høj, så vi aldrig havde aftensol på vores terrasse. 

Den står nu med fire ret kraftige stammer, som er skåret vandret over i 3-4 meters højde, og så er jeg kommet til at tænke på, om et skråt snit ville være bedre, så regnvandet kan løbe af. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ikke nogen praktisk forskel om snittet er vandret eller skråt. Lige nu er træet i gang med at lukke af for svampe og svampene i gang med at få fodfæste.
Ingen træer har godt af den type topkapning, så det er en ulige kamp. Jeg kender ikke Sydbøg, men alm. bøg har det svært med den type skader. Du bør fremover være opmærksom på at der udvikler sig råd ned igennem stammerne som svækker dem. Du bør derfor ikke lade en ny krone blive for stor, da risikoen for at stammen pludseligt knækker er forøget.
Tak for svaret. 
Jeg er opmærksom på, at sydbøgen et gået i gang med at producere 'kemi', der bekæmpe svampe.
Det er en uge siden, jeg topkappede den, så jeg går ud fra, at kampen nu er på det højeste. 
Hvis nu jeg skærer et skråt snit, så regnvand ikke kan samle sig ovenpå sårene, så forestiller jeg mig, at jeg derved hjælper træet ved at udrydde første bølge af angribende svampe, så næste bølge møder et fuldt kampklart træ.
Tænker jeg rigtigt, eller svækker jeg bare træet yderligere ved en hurtig supplerende beskæring. Eller er der andet jeg kan gøre for at hjælpe træet?
En af de vigtigste forsvarsmekanismer er at træet lukker af - bygger en mur som kan holde svampe ude. Du risikerer at skære den af ved at lave et skråt snit. Jeg tror ikke det gør nogen større forskel om du ikke gør mere eller skærer et skråt snit nu. Så lav det skrå snit nu, hvis det giver dig ro i sindet :)
Tak for dine råd. 
Jeg tror jeg vælger at lægge det skrå snit nu. I øvrigt har jeg gode erfaringer med at give sydbøgens bark algefjerner. Forskellen var meget markant på den del af træet, hvor jeg kunne nå - og så de fire stammer, jeg fjernene og hvor jeg ikke kunne. De var ret 'tilgroede' med alger (og svampe, formoder jeg. Så jeg tænker, at sårene også vil have godt af en gang algefjerner til efteråret.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis