380v Elmotor med ....3 poler??

Halløj LDS'ERE
Jeg har gravet en gammel vandpumpe frem fra loftet med en 380v motor på. Jeg ville så lige tjekke om den virkede og derfor skifte ledningen da den var mørnet væk. 
Her går så 4 ledere ind hvor 2 af dem sidder til den samme pol. 
Jeg er med på at de i gamle dage ikke havde nul på. Derudover er jeg i syv sind 😅 
Mvh 
Hønsingesmeden 

Hvis du ikke kan det... så kan du læse dig til det... eeeeller spørge i et forum på nettet😆
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en 3 faset motor koblet i stjerne altså til 3x400V. Hvorfor der er to ledninger på den ene klemme, har jeg ingen anelse om. Kan den i øvrigt dreje rundt? Den ligner noget, der har ligget i vand i et stykke tid.

fase
Okay men hvad er hvad ? 
Jord og 2 faser? eller hvordan skal jeg koble den sammen ? 
Om den kan dreje rundt ved jeg ikke. Den har ligget i mit skur i en halv menneskealder hvor den nok har fået noget vand. 
Og er derefter rykket op på et loft og tørret. 
Måske den bare springer hfi'en 🤷‍♂️ men det må komme an på en prøve 😁 

Hvis du ikke kan det... så kan du læse dig til det... eeeeller spørge i et forum på nettet😆
Ved ikke om det her hjælper 

Hvis du ikke kan det... så kan du læse dig til det... eeeeller spørge i et forum på nettet😆
Du skal tilslutte 3 faser på de nederste klemmer. Der skal ikke bruges 0. Jord tilsluttes metallet (stellet).

Søren O
Du kn jo lige sætte en vandpumpetang   på akslen imellem motor og pumpe for at se om den kan dreje rundt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Okay jeg må prøve 😁 
Tusind tak for hjælpen 😁👍

Hvis du ikke kan det... så kan du læse dig til det... eeeeller spørge i et forum på nettet😆
Jeg ville også rense klemmekassen og måske kikke ind i selve motoren for at se, om den er ligeså beskidt som klemmekassen.

fase
Jeg tror ikke det er muligt at adskille motoren, så man kan kigge efter noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-07-2022 18:49:05

Jeg tror ikke det er muligt at adskille motoren, så man kan kigge efter noget.

 En amerikansk skruetrækker (hammer) kan måske bruges. Motoren ser ud til at have været udsat for fugt.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis