Fjerne gulvafløb på gæstetoilet

Jeg ønsker at lave mit ene badeværelse om til kun at indeholde toilet og vask, dvs. jeg afmonterer bruseren. Jeg vil i den forbindelse også gerne pille de gamle fliser ned for at pudse og malen væggen. Badeværelset er meget gammelt, så hvis jeg begynder at ændre konstruktionen skal jeg vådrumsikre hele rummet efter seneste bygningsreglement. Det er en større renovering end jeg har lyst til. For at undgå at jeg skal vådrumsikre hele rummet, er jeg meget nysgerrig på, om jeg har lov til blot at fjerne gulvafløbet, for at det så ikke betegnes som et vådrum. Er det nogen her, der ved om det kunne være løsningen rent juridisk? Og er det muligt at fjerne afløbet selv?

Det drejer sig om et lille badeværelse i en lejlighed i en ældre etagebygning opført i 1938. Badeværelse et indrettet sådan at man bruser over vasken.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Som du selv er inde på så hænger vådrums sikring sammen med gulvafløb. Så ved at lave den ændring i konstruktionen så slipper du uden om vådrums sikring. 
Om du umiddelbart kan lukke / fjerne afløbet er umulig at sige herfra. Et billede fra under vask, og evt. ned i afløb kunne tydeliggøre det lidt. 
I mange tilfælde løber afløb fra håndvask ned til gulvafløb. Enten synlig eller i væggen. Er det tilfældet så skal det jo forbindes på anden måde nede i gulvet. Og det medfører så en vandlås under håndvask.
Ved at tage rist op, fylde vand i håndvask og lukke det ud kan du måske se / høre hvor røret fra vasken fører hen. 
Skal vi gå i de juridisk små sko, så er det autorisations krævende arbejde. Altså VVS arbejde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At vådrumssikre rummet er da lettere og hurtigere end at skulle til at banke op i etageadskillelsen, fjerne afløbet, etablere nyt afløb til håndvask (som sandsynligvis er koblet til gulvafløb), støbe hullet til igen og reetablere overfladebelægning. Mange ting som vil genere en eventuel underbo.
Samtidig giver det mulighed for let at etablere brus igen, hvis behovet skulle opstå f.eks. i forbindelse med salg.

Men ellers ja, hvis der ikke er gulvafløb, er det ikke et vådrum.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også