Tagrenden hænger på midten

Halløj. Jeg har en ca 10 år gammel zinktagrende, lavet af en "proff" som nu hænger så meget på midten at der altid står vand i den. Og så er der kommet i hul på midten også, ved en samling, så den drypper. Samt ved meget regn vælter regnen udover ved midten og ned af huset. 

Er det muligt at få repareret det, altså løftet den på midten så den hælder den rigtige vej?

info:

Tagrenden er ca 20 meter lang med nedløb i begge ender.

Ensidig taghældning. Fladt tag. Tagpap.

Almindelige tagrendejern som er skruet på krydsfineren inden der kom tagpap på.

Tak ! 



 Vh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det kun er tagrenden der hænger? Blikkenslageren har sikkert lavet det korrekt, men hvis selve taget også er sunket er fejlen der. Mon ikke det er muligt at komme til understøtningerne til taget nedefra, og så få taget hævet.

Søren O
Tænkte det samme - jernene de hænger i plejer at være meget stærke. Hul kan lappes, hurtig fix er vejrbestandig fugemasse der påføres når det er tørt.
Kombinationen af tagrender i zink og tagpap er ikke altid god pga bitumenkorrosion så renderne bør tjekkes for om de er nedbrudt inden man gør for meget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tagrenden vil jo have fald til begge sider, men det er rimeligt nemt at skubbe til de rendejern der "hænger" for at løfte tagrenden lidt der hvor den hænger.
Brug eventuelt en udspændt snor og vaterpas, så du har noget at flugte efter når du står på stigen tæt på.
MHT hullet så findes der feks botyl bånd der kan klæbes på indersiden af renden efter den er blevet behørigt rengjort. Men det rigtige er et besøg af en blikkenslager der kan lodde hullet rigtigt...det er ikke lav-det-selv arbejde.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for bud. Jeg tjekker op på tag og rendejern :)


 Vh.

Interessante opgaver:
1. Stram snor fra ende til ende af tagrenden. Hvor meget hænger den på midten?
2. Samme øvelse på taget.
Sammenlign derpå de to resultater, og se hvorfor der ikke er så meget vand gennem nedløbsrørene.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Når det er over 20 m. så skal murersnor være meget stram, ellers hænger den også betydelig. Prøv at kigge fra enden af på snor og lav en en lille støtte til snor på midten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis