Svævende udhæng over hoveddør

Hejsa

Jeg vil lave et udhæng over vores hoveddør, mest for at markere indgangen, men også for at øge noget beskyttelse for vejrlig. 

Jeg vil gerne lave en nærmest svævende konstruktion, som går på den ene side af døren, og over døren, men ikke ned på den anden side - se billede.

Udhænget over døren skal gerne være ca. 70 cm, og konstruktionen skal bygges i listetræ/lameller. Bredden på kanten skal være ca. 10 cm. 

Mit spørgsmål er så, er der nogen der har en god ide til, hvordan man kan opbygge udhænget over døren, så det svæver? Jeg tænker at der skal noget jern/anker ind i muren (mursten), vil I tro, at en række gevindstave kan holde det?

På forhånd mange tak!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Konstruktionen skal jo kunne bære en del vægt, jeg tænker sne og is, så betvivler stag vandret ind i mursten er nok.
Ved godt det ikke er optimalt for udseendet, men hvad med en trekant, lukket eller åben, under taget i venstre side?
Eller et par stykker metal, stag er wire, fra næsten forkant og op i muren?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej John.
Mange tak for svaret. Jeg har godt nok tænkt på det med metal/wire for at støtte/bære konstruktionen, men det er ikke helt accepteret af bygherren (min kone). 

En anden løsning jeg har overvejet, er at montere en trærem over døren, og derpå montere en række brædder, monteret på højkant med nogle vinkelbeslag - det kan vel også bære en del? Men det er måske ikke nok til at kunne bære noget sne...

Venlig hilsen Kasper 
Jeg vil tro at du godt kan komme afsted med at lave det som du skitserer. Den lodrette del i højre side vil jo holde en meget stor del af det på plads. 
Så det gælder om at have stærke vinkelbeslag imod den vandrette trærem over døren og så have en stærk vinkelsamling imellem vandret og lodret. 
Så mon ikke dine "brædder på højkant med nogle vinkelbeslag" kun skal være på den første 1/2 del til venstre og så brædder den anden vej som limes/skrues sammen med det lodrette på den sidste halvdel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis