Tag til carport med solceller på

Hej

Vi har en ca 6,4x9 meter carport med skur i bunden med 4-5 graders hældning. Vi har trapezplader på nu der trænger til udskiftning. Vi vil gerne have solceller på og lidt lys ned i skuret og i bunden af carporten. Kan det være en løsning med ståltag og så en bane med gennemlys-plader i skur og bunden af carporten? Der skal så ikke være solceller hvor der er gennemlysplader. Hvad er der af muligheder?

Pft
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan da fint lade sig gøre. Du skal tænke på at det er meget lav hældning til solceller. Så et stativ til dem ville være godt. Forudsat I ikke kommer i konflikt med højden på carporten hvis den står i skel.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
JennerHolm skrev den 19-07-2022 21:57:30

Er det et problem med den lave hældning ift ståltag?

 Det giver dårlig udnyttelse/lav effektivitet af cellerne

Jeg er klar over effekten af solpaneler ved næsten vandret placering, spørgsmålet er om ståltag kan ligge med så lav hældning da en tømrer sagde der skulle større hældning til.
Hvilken led er hældningen på? det eneste problem som jeg ser er at ved samlinger på tværs af faldet kan det have tendens til at løbe bagud. Men det må kunne forebygges med noget fuge masse. bedst er det med hele længder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hældet er væk fra huset. Havde tænkt stålplader i fulde længde fra huset og ud til tagrenden så der kun er samlinger i siderne hvor der er overlapning
Måske han har tænkt på kondensdryp?

At lave en holdbar samling mellem stålplade og lysplade vil dog også være udfordrende ved så lav hældning, solcelleanlægget vil jo nok gøre det udfordrende at lave rep efterfølgende.

Jeg ville nok kigge mere i retning af en tagdækning ala tagpap med ovenlys, så er du også sikker på at det har længere levetid end dit solcelleanlæg.

Hvordan i øvrigt med styrken af tagspærene i carporten? Ofte monteres solcelle anlæg på fladt tag i et stativ der forankres vha ballast (betonfliser) så anlægget ikke flyver væk når det stormer. En carport er typisk opført efter at bære et let tag og den forøgede vægt skal konstruktionen jo kunne bære.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Væk fra huset forstår jeg som på den korte led af carporten. dvs at du kan få plader i fuld længde og sætte nogle lysplader ind i den ende som er over skuret. Det kan sagtens lade sig gøre. Det jeg har kunnet finde er mindste hældning på 5grader. Hvordan har i målt graderne? der er mange som ikke ved hvor dan man gør. feks er et fald på 5cm pr meter =2.9grader. Måske kan det være kondens som din tømrer synes er problemet. Men det er jo ikke stort i en carport.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Link til montagevejledning Her kan du læse en masse om at lægge et trapetz tag med afslutninger mod mur og i tagrende mm.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis