Skydedør til terrassen med mest mulig åbning.

Jeg har et altan projekt hvor jeg ønsker et skifte et vinduesparti ud med et skydedørs parti.
Murhullet er 187 cm bredt og 215 cm højt. Bredden er ikke ret stor men da jeg ønsker mest mulig dør åbning er det essentielt hvor meget dør hul og dermed hvor langt døren kommer til at være foran midter sprossen når den er max åbnet.

På billedet er det forsøgt at vise hvad jeg mener med den manglende åbning pga. håndtag osv.

Og det er ikke nogen option med et dobbelt dørs parti da det tager plads både inde og ude hvilket jeg ikke ønsker......

MVH Njord
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er spørgsmålet ?
surfund skrev den 04-07-2022 21:14:38

Hvad er spørgsmålet ?

 Hvilken skyde dør til terrassen der åbner mest muligt?

En træ/alu model med en rude i den faste del og en rude i dør delen og meget gerne en spinkel ramme.

MVH Njord
Hvis du vil åbne mest muligt skal du have en dobbeltdør. En normal skydedør åbner under halvdelen af murhullet. Det ligger i konstruktionen.
Hvad mener du med at en dobbeltdør tager plads både ude og inde? Den tager da kun plads ude eller inde.

NB: Jeg synes at skydedøre er irriterende.
Hej, jeg er med på at en dobbelt terrassedør kun tager plads ude elle rinde, men den plads den optager er ret stor....

På skitsen har jeg tegnet grønne streger der symboliserer henholdsvis to indadgående og 2 udadgående døre og de vil jo optage ret store arealer enten indenfor i stuen (gult markeret område) elle rude på altanen. Og derfor er en skydedør ret interessant, da jeg beholder det fulde nytte areal (møblerings mulige areal) i både stue og altan.

Løsningen vil uanset hvad blive identiske (spejlede) i de to murhuller for at bevare husets symmetri.

Og ja at fjerne midte murstykket mellem de to åbninger er fristende, og så få en foldedør i den fulde bredde. men det er ikke bare lige at fjerne murstykket, der er jo en bærring af spærene og dermed taget at tage hensyn til......


MVH Njord
Da jeg skulle lave ny port til min garage, lavede jeg dem så de sad udenpå muren for at få størst mulig bredde og højde. Hvis du får lavet en skydedør som sidder udenpå muren som så skyder til hver side. Uden fast glasparti.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Terrasedøre leveres ofte med “høje” hængsler så dørene kan åbne 180o. Hængslerne vil så på ydersiden rage nogle cm. (2-5) uden for karmen på dørpartiet. Ikke kønneste hængsel, men det virker.

Søren O
Men selv med et 180 graders hængsel bliver der problemer. Siderne af muren mellem murhul og gelænder bliver ikke i en dørsbredde ...

MVH Njord
Jeg har lige fået dén Velfac 200 skydedør (306 x 215 cm), som du viser på første billede og synes at der er meget elegant.
Har målt den og i åben tilstand er der ca. 15 cm fra midterstolpen til yderkanten af døren (dvs. yderkanten af alu-rammen). Selve midterstolpen er 11 cm. bred.

I øvrigt er trærammen meget smal. Hele alu-delen følger med ud, når man åbner døren. I lukket tilstand er det meget diskret og med et stort glasareal.

Mvh. AllanE
Tak for detaljerne Allan. Jeg må lige regne lidt, er bange for at den reelle åbning bliver lige lille nok med denne løsning..... Men ellers er det den jeg går efter.... Men vil også få et tilbud på beregning af den vildere løsning med det store dørhul og foldedør ....

MVH Njord
Ellers kan du ringe/skrive til Velfac og få det præcise svar på hvad åbningen bliver ved de præcise mål.

Mvh. AllanE
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis