Fuger i gamle vinduer - hvad vil du vælge?

God aften.   

Jeg ved fra tidligere søgninger, at der har allerede været en del debatter om netop dette emne, men jeg håber alligevel at i vil komme med jeres indput og viden.

Jeg er ny i dette forum, og har overtaget et ældre hus fra 1948, med med "gode rammer" (som man siger).
Min søgen for indput ang. bedste valg af fuge materiale omkring en terrassedør i plastik/PWC

Mine ider hvad jeg evt. at bruge følgende:
- Dana Lim MS Byggefuge 522.
- Ilmobånd.
- Pil snitterne væk, og få en der ved hvad de laver til at gøre det!...   

Jeg har spurgt og læst mig meget ind til det, og er en smule forvirret pga. de forskellige svar jeg får (hvilke jeg nok skulle have set komme   )
- en faglært tømmer siger jeg skal holde mig fra Ilmobånd, og bruge byggefuge f.eks. Dana 522.
- en anden sagde at det skulle være lukket på ydersiden (ikke diffusions åben), så vand ikke kunne trække ind?
- en tredjede sagde at kun mørtelfuger der duer i så gammel en "dame"
osv....osv...osv...osv....osv...

Hvis jeg har forstået det rigtig, så skal være diffusions åben udvendigt, og tæt indvendig, så fugten kan trænge ud igen.

Jeg har vedhæftet billeder, så i selv kan få syn for sagen.

Jeg ser frem til at høre jeres input.   




12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som i kan se det er op ad bakke med undertegnet, når man ikke kan se forskel på en dør og et vindue!   
jeg beklager "fejl 40", der skulle selvfølgelig have stået dør i stedte for vindue i overskriften....

ilmo har altid været en discauntløsning , hol dig fra den
havde det været trævinduer , vil mørtelfuge være langt det bedste , både for holdbarheden på vinduerne og synsmæssigt
men da du har valgt plast ( hvilket jeg aldrig kunne drømme om ) er byggefuge det bedste
Tak for input, det er her med noteret og skrevet bag øret   
Det er sælger der har valgt plastik i sin tid - ikke undertegnet   

Vi kan hurtigt blive enig om, at træ ville passe bedst til husets æstetik, da jeg tænker det er det du mener bredker?
- men kan være det kommer i engang ud i fremtiden.

Hvis jeg så være flabet og spørge om dumt, hvorfor vil du ikke vælge plastik?  
Hej Hold ved Montøren

Kan godt se at dine fuger har sluppet lidt runt omkring, og trænger til en udskiftning.
og efter en udskæreing af en fugen.
så stop efter. da der sikket kan være mere isolering i mellem Vinduet og murværk
----------------------------------------------
Man stopper vindure enten med hørfiber eller glasuld.
alle Tømmerhandlerne har 50mm brede glasuld ruller til stopning af vindure.
det trykkes på plast gerne med en kile / tommestok / maler rørepinde
efter det er stoppet helt ud skubbes en bagstopper i ca 15mm ind fra vindues rammen.
det skal ikke stoppes for hårdt. kun så det er tæt for vind.

Ved Mørtelfuge anbefalser jeg at du afdækker Dør/Vinduet med maler tape. for at beskytte vinduet.
En Mørtelfuge perfekt 12x12mm kvadratisk
En perfekt gummi fuge er 8x12mm

Det typer fuger man bruger til vinduer. De er polymere baseret fuge.
Dana 522
Beslago M-25
Soudal Soudaseal HY20.
Soudal Soudaseal 225.

På fugen kan der blæses sand på efter fugning for at få den til at line en Mørtelfuge,
Men det er som realt en fugemand der har erfaring med det.
-------------------------------------------------
Ved brug af de forskælige "illmod fugebånd" så skal man stadigvæk fuge med almindelig, Fugemasse ved budstykket af ens dør...
anbefaler kun illmod fugebånd, ved nybyggerri hvor fugebredden ens ved alle vindure og den er lige.
Og at det ligges på køl inden det skal bruges. da det vil udvise jeg langsommere når det er koldt.
-------------------------------------------------
Men ellers hvad er er best, Det fleste vælger en byggefuge, nok mest fordi så sviner muren ikke vinduerne til.
Du er over i et dissident holding spørgsmål. Så det du skal gå efter en den løsning du mener der er pænest

Byggefuge og Mørtelfuge er nummer 1 i mine øjn.
illmod fugebånd er for folk der ikke kan fuge, bliver brugt grund af mangle evne



Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej MCarpenter.

mange tak for dit indput   
- Med dine vise ord og erfaring, kan det godt være jeg skulle overveje Ilmo fugebånd en ekstra gang...   

Spøg til side, ved godt at det er lidt et holdnings spørgsmål der grænser til "religion" som jeg har spurgt ind til, men så vil jeg i det mindste få input fra folk som f.eks. dig der har mere erfaring med skidtet end jeg har.
Jeg ville være træt af hvis jeg gør mere skade end gavn.

Jeg kan lægge en ok malerfuge, så tror jeg vil prøve at gøre forsøget med en byggefuge med f.eks Dana 522 eller en af de andre du nævner, og stop efter med glasuld eller hørfibre, alt efter hvad Stark, bygma eller XL lige har liggende.
Annonce
Hold_Ved_Montøren skrev den 03-07-2022 20:57:28

Tak for input, det er her med noteret og skrevet bag øret   
Det er sælger der har valgt plastik i sin tid - ikke undertegnet   

Vi kan hurtigt blive enig om, at træ ville passe bedst til husets æstetik, da jeg tænker det er det du mener bredker?
- men kan være det kommer i engang ud i fremtiden.

Hvis jeg så være flabet og spørge om dumt, hvorfor vil du ikke vælge plastik?  

 er nok lidt gammedags , plastik er grimt og passer kun til udhuse

at bruge mørtelfuge gør at træet kan ånde og komme af med evt fugt , hvorimod byggefuge holder på fugten
prøv at se på alle de gamle huse , der holder vinduerne 10 gange så længe før de rådner , lidt af det er træets kvalitet , men meget er fugerne og det de er behandlet med
 er nok lidt gammedags , plastik er grimt og passer kun til udhuseat bruge mørtelfuge gør at træet kan ånde og komme af med evt fugt , hvorimod byggefuge holder på fugten
prøv at se på alle de gamle huse , der holder vinduerne 10 gange så længe før de rådner , lidt af det er træets kvalitet , men meget er fugerne og det de er behandlet med

man skal aldrig kimse af godt, gammeldags kernetræ   
Tak fordi du lige ville tage dig tiden til at svare på mit spørgsmål.

 

Smid dine fugepinde i sæbevand et par timer inden, skær fugen ud, gør grundigt rent, fyld glasuld og fugebagstop mellem væg og dør(Husk her at fugen skal være halvt så dyb som den er bred). Fyld derefter jævnt op med ms fuge og glit efter.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Jeg har en Muremestervilla fra 1932, og tidligere ejere har lavet hærværk ved at udskifte de gamle smukke trævinduer med plastikvinduer.
Mit store ønske, er at få lavet nogle nye gamle vinduer.
Hej Henrik.

Tak for billederne af dit hus.   

Sindene kommer altid i kog, når man snakker æstetik mht. gamle hus, og jeg vil da give dig ret i Henrik, at det ser
rigtig nydeligt ud på de gamle billeder, med de gamle/originale type vinduer i.

Men.... når nu sælger HAR skiftet dem til det du nu engang er nu, kan jeg jo ikke gøre så meget ved det.
Jeg har desværre ikke haft held med at få et pengetræ til at gro ude i baghaven, så jeg må skifte de blasfemiske døre, når der engang er penge til det.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også