Fuger i gamle vinduer - hvad vil du vælge?

God aften.   

Jeg ved fra tidligere søgninger, at der har allerede været en del debatter om netop dette emne, men jeg håber alligevel at i vil komme med jeres indput og viden.

Jeg er ny i dette forum, og har overtaget et ældre hus fra 1948, med med "gode rammer" (som man siger).
Min søgen for indput ang. bedste valg af fuge materiale omkring en terrassedør i plastik/PWC

Mine ider hvad jeg evt. at bruge følgende:
- Dana Lim MS Byggefuge 522.
- Ilmobånd.
- Pil snitterne væk, og få en der ved hvad de laver til at gøre det!...   

Jeg har spurgt og læst mig meget ind til det, og er en smule forvirret pga. de forskellige svar jeg får (hvilke jeg nok skulle have set komme   )
- en faglært tømmer siger jeg skal holde mig fra Ilmobånd, og bruge byggefuge f.eks. Dana 522.
- en anden sagde at det skulle være lukket på ydersiden (ikke diffusions åben), så vand ikke kunne trække ind?
- en tredjede sagde at kun mørtelfuger der duer i så gammel en "dame"
osv....osv...osv...osv....osv...

Hvis jeg har forstået det rigtig, så skal være diffusions åben udvendigt, og tæt indvendig, så fugten kan trænge ud igen.

Jeg har vedhæftet billeder, så i selv kan få syn for sagen.

Jeg ser frem til at høre jeres input.   




God aften.     Jeg ved fra tidligere søgninger... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kaempekran skrev den 04-07-2022 22:10:06

Smid dine fugepinde i sæbevand et par timer inden, skær fugen ud, gør grundigt rent, fyld glasuld og fugebagstop mellem væg og dør(Husk her at fugen skal være halvt så dyb som den er bred). Fyld derefter jævnt op med ms fuge og glit efter.

Tak for tippet.   

 

Så blev undertegnet færdig med at gøre et forsøg på at fuge en dør (så må vi se hvor længe skidtet holder...)
Jeg har lært en del i processen, og jeg har også erfaret at jeg har MEGET at lære i nu, men det føels nu godt at have gjort et ærlig forsøg.

-Den var nok ikke gået i en byggeteknisk eftersyn, og man kunne nok også kalde det for en slem K8´er, men så det er måske meget godt nu engang, at der står anlægsgartner på svendebrevet i stedet.   

Tak til alle jer i tråden, som tog sig tid til lige at give mig gode råd og erfaring med på vejen.   

ps: har vedhæftet 3 billeder af den gamle fuge... det er vidst det man kan kalde for en "alternativ" fugning!   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også