Hvordan samler man stolper på en terrasse?

Er igang med en terrasse i sommerhuset og bundlægterne (75x75) skal være 6 meter lange. Derfor skal jeg samle 2 lægter af 3 meter, men hvordan laver man en solid samling så jeg får en lang rimelig stærk lægte på 6 meter? 

M.v.h. Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lægterne skal understøttes i samlingen, med stlopebærer eller fliser eller hvad du nu ellers vil bruge som understøtning på resten af lægten, og du kan evt bruge et sømbeslag, som dækker ind over begge lægter.
Du kan alligevel ikke have et frit spænd på 6meter i den dimension, så du kan planlægge din samling over et af fundamenterne. Skal samlingen laves relativt usynlig, skæres en udsparing i hver endestykke halvt igennem, så der kan laves et overlap mellem de to bjælker, som så blot skrues sammen med et par skruer igennem begge bjælkeender.

Elektronikteknikeren
Tak venner. Jeg samler der hvor enderne kan blive understøttet. En god løsning 👍

M.v.h. Søren
Hej Sorenbot

Bare så vi ikke går galt af hinden.
Stolper = Lodret
Strøer/åse = vandret

På gamle maner, den gamle metode
----------------------------------
Ved udskiftning/forlening af en stolper anvendes det man kalder et "Lige blad med skråt stød"
----------------------------------
En af de rigtige måde at samle sine strør, lige over en stolpe er med en "Lige blad"
Den mest anvendte samling

Hvis man ikke kan placer samling lige over en stolpe bliver det et t "Skråt hageblad"
Den mest anvendte samling. samling i tømmer bør altid være så tæt på en stolpe som muligt.

De forskellige samlinger er udmærket illustreret har.
https://toemrerbogen.praxis.dk/17657
----------------------------------
Selv ved laske´er
som både @BOFH & @Gregeren, er inde på.
bør der laves en lille " Lige blad" dog minimum 1/6 af af tømmers dimension                                                                      

Tømmer i 75x75mm er der ikke rigtig nogle sømbeslag der er veleget      

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak Mcarpenter. Skulle lige google-oversætte dine fagudtryk ☺️
det må blive et “lige blad” ovenpå stolpen 👍 Tak for linket! 


M.v.h. Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis