rensning af ovn

Hej med jer!
Er der nogle der kan hjaelpe med at rense en el ovn, det er noget sukker og olie der et par gange er loebet over, og nu vil vi gerne have en ren ovn igen, vi har proevet med ovnrens saadanne en spray daase, men det hjalp ikke meget, saa proevede vi med knofedt og sulfo, det hjalp lidt mere, men er der ikke nogle der har de vise sten biggrin
MVH Preben41

preben

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har forsøgt med salmiakspiritus på mine ovnplader, det hjælper helt fantatisk. Du kunne forsøge med at hælde salmiak spiritus i en bageplade og bare lade den stå i ovnen i en dags tid. Det stinker sikkert, men jeg tror det virker.
Når jeg gør bagepladerne rene hælder jeg bare salmiakspiritus på og putter den i en pose og lukker den til. Et døgns tid senere er alt på pladen lige til at tørre af, også op af siderne hvor der ikke er salmiakspiritus.

En anden mulighed kan være brun sæbe. Smør et tykt lag på og lad det sidde i en dags tid, det kan løsne næsten hvad som helst.
Hej dk michael!
Tak for dit raad, vi vil nok proeve med den brune saebe, for salmiak har vi forsoegt at finde her i Estland, men har ikke kunne finde det.
MVH Preben

preben

.. Lige en lille detalje omkring brugen af salmiak i ovne, det kan være skadeligt for visse typer af termostater, så det vil jeg ikke anbefale at bruge i selve ovnen.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
smør ovnen ind i brun sæbe.
ikke sæbespåner.
men den type der er som creme.
tænd ovnen og skru så højt op du kan...
ikke gril.

Du vil nu opleve at det hele bobler og syder
og lugter fælt....

når det er tøret ud. slukker du ovnen.
og når den er kold gør du den ren.

jeg lover dig at din ovn bliver som ny.
det fjerner bare alt

Hjælp til at bage, eller mangler du en opskrift. Så prøv www.hindbersnitten.dk
Jeg bruger selv brun sæbe og saliak spiritus. Man smører ovnen ind og bagefter stiller man en underkop med lidt salmiakspiritus ind i ovnen, lukker for den og lader den stå 24 timer.
Annonce
Citat fra hindbersnitten

smør ovnen ind i brun sæbe.
ikke sæbespåner.
men den type der er som creme.
tænd ovnen og skru så højt op du kan...
ikke gril.

Du vil nu opleve at det hele bobler og syder
og lugter fælt....

når det er tøret ud. slukker du ovnen.
og når den er kold gør du den ren.

jeg lover dig at din ovn bliver som ny.
det fjerner bare alt

Hvor dælen blev ovnen af????? :shock: :shock:

Sniffer  
Har du en opvaskemaskine med bagepladevaske tilbehør, kan det anbefales at gøre plader og rist rene i opvaskemaskinen. Risten blev skinnende ren efter første gang. Og det hjalp godt på pladerne.

Desværre kan hele ovnen ikke gå ind i opvsakemaskinen.

Hilsen Luffe.
Hvor lang tid skal det brunsæbe så være i ovnen ???

Mvh. Jesper
Jeg ved ikke hvorfor - men brun sæbes effekt mangedobles, hvis emnet sluttelig pakkes ind i plast. Virker fortrinligt på grillriste (til dem, der gider gøre dem rene ;-) )

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis