Justering af Hængsler

Jeg har en yderdør (plast, dobbeltdør, Kastrup) med hængslerne på billederne. Sidedøren går lige akkurat på bundstykket, og trænger derfor til at blive hævet en mm eller to. Kan det justeres i hængslet eller skal der lægges en skive ind?


Jeg kan alt - når det lykkes.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror i øvrigt det bliver en udfordring hvis døren skal løftes af hængslerne. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
Hvis du ikke kan justere i hængslet kan du lave en skive af et firkantet søm i rette tykkelse som du bukker rundt så du det passer med at du når den er på plads lige klemmer sammen med en polygriptang.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kender ikke lige præcis denne hængseltype, men der er nogen som har en unbraco skrue op nedefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-07-2022 11:52:44

Jeg kender ikke lige præcis denne hængseltype, men der er nogen som har en unbraco skrue op nedefra. 

 Det har du måske ret i.




Jeg kan alt - når det lykkes.
Det var da værd at prøve at dreje på dem. Sæt noget ( bræt ) under døren, og et kosteskaft eller mindre under brættet 10 cm fra. Så kan døren løftes lidt ved at træde på bræt og skruen kan lettere drejes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Rce 0852                                        
@Erik har selvfølgelig ret i det han kom med.
At du kan løfte Dørpladen der.. Også med at hjælpe døren op inden du skruer på noget
----------------------------------
Plastik døre har normalt flere indstillings muligheder. med hjælp af pinolskruer  
Døre har det generelt med at begynde at hænge lidt med tiden...
Især plast døre kan være trælse at indstille..

Hvis du kigger på billede Nr 2. du har lagt Der har du en pinolskruer
Som jeg har sat en rød pil ved. Ved at skruge på den burte du kunne dreje hele dørpladen,
så dørpladen bevæge sig efter den grønne pil.

-----------------
Dørpladerne skal jo gerne side helt i parallelle med linje med hinanden..
Den sidste billede du lage op. vil du løfte dørpladen med, hvis du skruer der tænker jeg

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Glemte en ting at få med :)
Det er ikke sikkert at det vel hjælpe med ved den skrue. som er en af årsagerne til at plast døre er trælse at indstille.
De forskellige producenter. har forskellige måder at opfinde den dybe tallerken...
Så det kan være lidt sværte at sige nøjagtigt hvilken/hvor/hvordan. pga forskæld på hængsler.
tror producenter generelt hader Tømrer   
---------------------------------------------
Nogle dørhængsler sider der et skjold her. Som kan tages af med en flad skruetrækker eller trækkes af med et fast greb med hånden.
hvor man så kommer ind til nogle bolte, der kan løsne og og spænde for at lave sin indstilling..

Der er som realt altid 3 dørhængsler på en yderdør.
Når en dør hænger lidt, skal man tage de to øverste dørhængsler sammen, for ikke at lave et skævt træk i dørpladen..
Den øverste skal selvfølelige have lidt mere en den der sider under...
kræver lidt føling med det

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mcarpenter skrev den 03-07-2022 18:03:36

Hvis du kigger på billede Nr 2. du har lagt Der har du en pinolskruer
Som jeg har sat en rød pil ved. Ved at skruge på den burte du kunne dreje hele dørpladen,
så dørpladen bevæge sig efter den grønne pil.

-----------------
Dørpladerne skal jo gerne side helt i parallelle med linje med hinanden..
Den sidste billede du lage op. vil du løfte dørpladen med, hvis du skruer der tænker jeg

Tak for et par meget udførlige beskrivelser, som jeg vil forfølge.

Hvad tror du den lille pinolskrue under din røde pil er til - er det mon til at rette døren så den lukker tæt til den anden og i karmen hele vejen op?

Bortset fra det, så er det ikke min fornemmelse at dørerne har behov for andet end et lille løft.

Når jeg nu har fat i hængslerne, burde jeg vel lige smøre dem med et eller andet - noget fedt af en art?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Du skal tage plast dæksler af sådu kan se hvad der kan gøres der. Og så skal du analysere problemet. 
Er det hele vejen hen at døren går imod i bunden, så skal hele pladen løftes.
Er det ude ved forkant så er det skruen ved den røde pil, MEN jeg tror samtidig at der er skruer under plastdæksel der skal løsnes, og spændes igen efter justering. 
Mcarpenter viser med en grøn pil hvilken retning  dørpladen kan flyttes. Det vil naturligvis også løfte / sænke ude i forkant af dørplade.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gode Aften igen Rce 0852      

Vi tager lige fedt/Smøre midler
Under ingen omstændigheder må du bruge WD40...
Jeg ville bruge en af de her produkter til smøring af hængsler
Unican L-28 Bio-fedt
Unican L-53 Dry Lube
Unican L-36 Siliconefedt.
--------------------------------
Unican L1 Låseolie sådan en er altid gode at have til at ligge.

Hvis du har mulighed for det tør den gamle fedt/olie af det blande produkter ikke altid er godt.
Unican C-700 Bremserens.
selvfølgelig er der andre mærker an Unican, jeg kender ikke nummerne på dem da jeg ikke bruger dem..
--------------------------------
Hvad de forskellige skruer er til er svært at sige.
Som sagt de forskellige producenter. forskellige indstillings muligheder...
Selv hvis du hade en Montør forbi ville de prøve sig lidt farm. hvis ikke de lige var forbi samme type dør dagen før.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis