Hæve bundrem på gitterspær

På en mellem bygning med indvendig brede på 4 meter og 35° taghældning, ønsker jeg at hæve lofthøjden ca. 25 cm.
Kan man placerer en ny bundrem 25 cm højere oppe, og forstærke spær så de kan holde til det?
Jeg er villig til at bolte et nyt spær på siden af det gamle som forstærkning.
Hvordan beregner man hvordan der skal forstærkes? 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Bundrem er den der ligger på muren som spærene hviler på. 
Det er lidt svært at se problemet. 
I mit hoved skal spærene ikke være stærkere selv om de løftes op, men det er sikkert fordi du vil noget andet end det jeg lige forestiller mig.
Er det den nederste vandrette bjælke i hvert fag du vil hæve op, så ville jeg ikke være nervøs for det. Med en bredde på 4 m og kun løfte den 25 cm vil den stadig kunne gøre det den skal, nemlig at holde spærene så de ikke presses ud ad. 
  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg hat måske beskrevet lidt forkert.
Det er ikke murremmen jeg vil hæve, men den nederste del af spæret, som forskalling og loft er fastgjort til.
Jeg vil gerne ende med noget der ligner dette billede, hvor ny bundrem og skrå stykke er sat fast med sømplader.
Der udover tænker jeg forstærkning med et stykke spær træ på siden, eller krydsfinerplader på begge sider.
Planen er at lave ændringen nede fra, uden at afmonterer tag.
Jeg vil ændre et spær af gangen, så de andre kan støtte imens.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvordan er dine Gitterspær lavet?
Er det på gammeldags metode med søm, eller er de lavet på en spærfabrik?
Du bør tage foto så det er til at se hvordan dine spær ser ud.
Hvor mange spær drejer det sig om?
Hvis/såfremt de er lavet på en Spærfabrik kan du måske få lavet en genberegning samt ny vejledning på hvordan de bør lavet, eller vende sagen med en kompetent person/Ingeniør.
Hvis du selv begynder at om konstruerer spærene hænger du også selv på hele ansvaret, uanset om spændet kun er 4 meter!
Det du beskriver der har jeg gjort i min garage. Der er et spænd på 5m  Det stykke spærfod som var nederst blev tilpasset længere oppe og de skrå tænger blev også savet til der hele blev samlet med hulplader og en masse beslagskruer. Da det bare er en garage gjorde jeg det uden at nogen beregnede det. Og lige den extra højde betyder at jeg nu kan stå inde og male min gamle traktor.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den skitse du viser er en konstruktion som er noget besværlig og ikke så holdbar.
Hvis du bruger 20 mm krydsfiner på begge sider af spær på det viste område ( og gerne lidt længere op på spær) så er det meget stærk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg vil gi elmanden ret i at der er slet ikke nødvendigt at gøre som tegnet. Nu kommer det an på hvor muren står i forhold til spæret. på min garage stod muren så den bar lige under samlingen så jeg savede bare spærfoden af. dog 30 cm længere ude fordi jeg skulle bruge enden til ophæng af en hylde.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg vil mene jeg skal have det skrå stykke, om ikke andet for at give plads til isolering, og luft over denne.
Men en kraftig krydsfinerplade på begge sider er nok en god ide.

Der er ikke rigtig nogen spær fra fagbøgerne der har denne konstruktion, som man kan tage beregningen fra.
Det der kommer tættest på er saksspær, uden det dog er helt magen til.
Man kan måske også lave det lige som de tidlige gitterspær, hvor man bruger lasker på siden af spæret.

Men det ville være rart at vide, hvordan man skal beregne på ændringen.
Såfremt du anvender krydsfiner, bør det være Konstruktionskrydsfiner, EN 636-2.

I din første skitse til højre, kommer, alt andet lige, undersiden af den nye Fod, måske 8-10 cm ind over muren. 
Derved kommer den nye konstruktions bærepunkt til at ligge ind over muren, dog de 25 cm  højere oppe.
I princippet som et almindelig Gitterspær ville gøre.

Hvis du beklæder din første højre skitse med 25 mm Konstruktionskrydsfiner, på begge sider, ud/ind til yder- og inder kanterne af Spær stykkerne, samt min. op til overkant af Fod, så har du i princippet løftet spærets bærepunkt de 25 cm.
Gætter på at din Fod i gitterspærene er 2", derfor 2 x 25 mm krydsfiner.
Har desværre ikke ovennævnte skitseværktøj.
Evt. lav en skitse med størrelsen af Krydsfinerpladerne, på din første højre skitse, så kan det ses om min forklaring er opfattet rigtig.

Bemærk, Hulplader er ikke bare hulplader, de har forskellige tykkelser, for given opgave og Beslagskruerne må ikke side for tæt på kanten, pga. risiko for at træet skal flække.

Jeg forstår slet ikke dit argument med " at give plads til isolering, og luft over denne."
Det giver da samme plads om du laver den skrå på din skitse eller du laver det noget stærkere med krydsfiner.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg mener blot, at det ikke skal være et lodret stykke, da det giver for lidt plads.
Jeg vil nok bruge begge dele, altså både det skrå stykke træ + krydsfiner.
Billede før og efter krydsfiner.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også