Hæve bundrem på gitterspær

På en mellem bygning med indvendig brede på 4 meter og 35° taghældning, ønsker jeg at hæve lofthøjden ca. 25 cm.
Kan man placerer en ny bundrem 25 cm højere oppe, og forstærke spær så de kan holde til det?
Jeg er villig til at bolte et nyt spær på siden af det gamle som forstærkning.
Hvordan beregner man hvordan der skal forstærkes? 
På en mellem bygning med indvendig brede på 4... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fin skitse med krydsfiner. Du opnår flere ting med krydsfineren.
1. Du får plads til mere isolering end hvis du kun lavede det lodret.
2. Du får lavet korrekt samling mellem SpærHoved og SpærFod. På "håndlavede" gitterspær, er Laskerne 45 cm for tilsvarende samling.
3. Ved kun lodret ville samlingen ligeledes blive kritisk.
Du kan lægge isolering imellem krydsfinerpladerne.
Krydsfiner længere ud, og længere op. Altså helt op hvor du har tegnet den skrå reglar. Og lige så langt ind imod rummet som du kan acceptere i forhold til den indvendige beklædning. Så får du et stykke, altså een plade som er stærkere end ved flere plader.
Og det er meget stærk når du bruger konstruktions krydsfiner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det gavner ikke styrkemæssigt, generelt, at du fører krydsfineren længere op og længere ud, som Erik skriver.
"En kæde er ikke stærkere end det svageste led."
GSH: Tak for rettelse. 
Gavner det så styrkemæssig at lave både med krydsfiner og den skrå reglar som trådstarter antyder? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil foretrække at fastgøre forskalling i en skrå reglar, end fastgøre den i kanten af krydsfineren.
Det kan godt være at der ikke er den store forskel på styrken, men jeg syndes det er mere rigtigt, da søm / skruer i kanten af krydsfiner, kan få den til at revne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Forskalling kan ikke fastgøres i krydsfiner kant, det er helt korrekt. Så langt havde jeg ikke tænkt   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
4 m er et kort spænd (og muligvis er det slet ikke et gitterspær?), men husk at det er spærhovedet som afleverer den lodrette last og spærfoden, som tager den vandrette kraft. Det er bare de to kræfter/laste som skal styres. Keine hexerei. Laskeplade af xfiner, vælg skruedimension, beregn antal og husk forskriftsmæssig afstand
Er det ikke nemmere at løfte hele taget og ligge en højere rem på væggen?? 
Nej.
Det er en mellem bygning med nyere tag og undertag.
Ved at hæve hele taget, så skal kel og skifte spær m.m. også ændres.
Udover langt større arbejde, vil prisen sikkert også blive mange gange højere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også