For lidt ampere

Jeg har en vandvarmer til badebassinet som er tilsluttet vores udendørs elstik. Efter nogle timer i brug, slår den automatsikringen fra. Max. effekten er 2800 watt på vandvarmeren og der står 10 amp. under sikringen der slår fra, så jeg tænker at der ikke er nok ‘strøm’ i den kontakt. Hvis det skal fungere i de eksisterende udendørs elstik, hvor omfattende elarbejde skal der i så fald til? 
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
10 a er lig med 2300 watt 13 a er lig med ca.3000 watt, hvis du har har alm smeltesikringer så kan disse skiftes til fra de 10 til en med 13 a, hvis det er en automat sikring så skal denne skiftes, det bruger en elektriker ca. 15 min på, og er en MEGET simpel operation.
10A giver 2300w.

Du skal få din elektriker til at sætte en 13A gruppe op. Så har du nok strøm. Den nuværende installation kan muligvis bære, så det kun er gruppen i tavlen der skiftes.

Elektronikteknikeren
Er det korrekt forstået at flere apparater/stikkonktakter skal deles om de 3000 watt ved udskiftning til 13 amp. ? I så fald tror jeg hurtigt at jeg kommer derudover, da plasma fjernsyn mv. slog fra ved tilslutningen af vandvarmeren til stikkontakt 1, og køleskabet slog fra ved stikkontakt 2, da sikringen slog fra ved de forskellige steder. Hvad gør man i det tilfælde at der er brug for flere ampere end de 13?
Søren O skrev den 02-07-2022 20:59:12

Hvis du har brug for mere end 13 amp, må du dele forbruget op på flere grupper. 

Mener du at jeg skal fordele mit forbrug på flere stikkontakter? Eller er det noget der gøres på eltavle eller er det et større arbejde?

moffen86 skrev den 02-07-2022 21:06:17

Søren O skrev den 02-07-2022 20:59:12

Hvis du har brug for mere end 13 amp, må du dele forbruget op på flere grupper. 

Mener du at jeg skal fordele mit forbrug på flere stikkontakter? Eller er det noget der gøres på eltavle eller er det et større arbejde?

 Det er ikke nemt at svare på, uden at kende din installation, og om der er plads i tavlen til flere automatsikringer.


Vi prøver igen, i morgen --
Det hjælper ikke at fordele forbruget på flere stikkontakter, hvis de alle er tilsluttet samme sikring.

Søren O
Foreløbig tyder det på ( ud fra din forklaring ) at du skal have en særskilt gruppe til denne vandvarmer. Det betyder en gruppe mere i el-tavle samt et kabel måske hen i loft rummet og afsluttet i en stikkontakt ved vandvarmer. 
Lige bestemt køleskab og fryser har et betydelig start strøm som kan udløse automatsikring når den i forvejen er lidt mere end fuld belastet.
Jeg tror ikke at udskiftning til 13 A løser problemet i dit tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har to muligheder, få din automatsikring udskiftet af en elektriker eller køb en mindre vandvarmer.

Husk at strøm er dyrt. Den sidste pris jeg så var 3,50 kr pr kWh inklusive levering og afgifter (pas på med at lade dig snyde af den rå elpris). Det koster altså 235 kr i døgnet at bruge din vandvarmer, hvis den varmer hele tiden.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis