Autocamper og afgift

Går lidt og tænker på at købe en autocamper. Ikke noget nyt, men bare en man kan bruge i sommerferien, og ellers nogle weekender i løbet af året. Men det foresvæver mig, at miljøafgiften er helt ude af proportioner, i forhold til at vi nok maks kommer til at køre 7500 km om året? 
Hvis man evt kan ombygge en varevogn, skal man vist også betale ny registreringsafgift? 
Hvis man så køber et veterankøretøj, altså over 35 år, er det så de samme regler?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal finde en der er fra før 1998, der blev miljøafgiften på dieselbiler omlagt, og blev meget dyrere - men de autocampere (og varevogne) fra før den tid er populære, så man skal vist være hurtig. Men ja er vildt de skal koste 15-25.000 om året bare og have holdende i garagen. :(
Martin.v skrev den 02-07-2022 11:53:58

Tror du skal finde en der er fra før 1998, der blev miljøafgiften på dieselbiler omlagt, og blev meget dyrere - men de autocampere (og varevogne) fra før den tid er populære, så man skal vist være hurtig. Men ja er vildt de skal koste 15-25.000 om året bare og have holdende i garagen. :(

 Hvad hvis de er importerede og fra før 1998?

Spørg lige dit forsikringsselskab...  Sådaen en fætter er sgutte billig hos dem


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg tror ideen er lagt død, alene pga årlig ejerafgift!
Der er mange eksempler på meget fine varebiler med camper lignende indretning ( på gule plader ) som har fået politiets opmærksomhed på parkerings pladser ved f.eks. fodboldstadions. 
Så hvis man taler om firma varevogn så må den jo kun bruges til firmaforhold. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er klart - der skal være betalt moms osv.
Papegøjeplader....

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Man må ikke fastmontere noget i varerummet, der kan bruges camping og lignende.
Se denne afgørelse fra landsskatte retten ​L I N K​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Her er, hvad der lovligt kan lade sig gøre:

1: Find en varevogn med rimelig højde, der er dom for at 1,5 m er for lidt. Det må godt være klap-op tag.
2: Indret den. Der skal være soveplads til min. 2 personer, med anstændig størrelse. Der skal også være et brugbart køkken med vask og komfur. Begge dele skal være fast installation. Der skal være sikkerhedsseler bagi, hvis man vil være mere end de to foran. Gas og vandinstallation er ret overbevisende. Der skal også være sideruden bagi, dog ikke hele vejen rundt.
3: Saml alle regninger sammen, så det kan dokumenteres hvad du har brugt på at bygge om. Humlen er, at hvis du selv gør det, og sætter din arbejdsløn til kr. rundt NUL, sparer du en del penge! Husk at indregne prisen på bilen, og finder du den billigt, fx hos din mester, har du et godt udgangspunkt.
4: Nu skal bilen synes. Har du gjort dig arbejde ordentligt, og er bilen sund, burde det som sådan ikke være noget problem med selve synet. Men kender du en god synsmand, du kan spørge om råd undervejs, så gør det.
5: Nu kommer vurderingen. Bilen skal på hvide plader, så der skal betales afgift, men her handler det om at dokumentere hvor lidt, du har brugt på sagen. Så jo grimmere bilen er, men stadig sund, og jo mindre du kan dokumentere, du har brugt på ombygningen, jo lavere afgift. SKAT har dog standard procedurer for vurderinger af køretøjer, så sagerne bliver behandlet (relativt) retfærdigt.

Nu kan du så køre på den nye lave camperafgift.

Det er, hvad jeg har læst mig frem til på outdoor-camper-udstyr.dk, og helt for egen regning.

Reglerne har ændret sig en del gennem tiden, så det er rent faktisk noget rod at finde rundt i. Men disse regler er gældende for nuværende, og de er jo til at have med at gøre for en gør-det-selv'er.
Eks. en kasse vogn på 5 tons, koster ikke ret meget i ejerafgift, og der er ikke så mange regler som en gulplade varevogn under 3,5 tons.
Om man må bruge den til camper ved jeg ikke, men måske værd at undersøge?

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis