Erfaringer med langbølge elektroosmose

Hej alle sammen.

Er der folk herinde som har erfaring med nogle af de langbølge elektroosmose anlæg som sælges her i dk? Jeg har selv læst alt på nettet(delte meninger), men også snakket med 3 personer som alle har haft rigtig gode erfaringer med det, bl.a. min far. 
Så denne tråd handler ikke om at man bare skal lave omfangsdræn, jeg er mere interesseret i at høre om folk nogle i dette forum rent faktisk selv har erfaring med det? 

Jeg kan starte med min fars erfaring. Han har en kælder som altid har været meget fugtig. Inden anlægget blev sat op havde væggene en fugtighedsprocent på 60-90 % i bunden(hans egne målinger). Nu efter 4 år er den nede under 30% alle steder og han mener stadig den er faldende. 

Er der andre som har erfaringer som I vil dele, gode som dårlige? 

Mvh Nis
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At holde en kælder tør ved elektro-osmose lyder lige så effektivt som at holde en kælder tør ved at grave et håndklæde ned i haven. Man kan flytte vandmolekyler med jævnspænding mellem to elektroder i nogle tilfælde, men man kan ikke holde en mur tør.  Jeg ved ikke hvad ”langbølge” har med sagen at gøre. Det begreb bruger man ikke ved jævnspænding, kun ved vekselspænding.

Det ligner skam, hvor kun forhandlerne og dem der tror på forhandlerne, kan sige god for det.

Byggeskadefonten anbefaler ikke elektro-osmose, da de ikke har fundet saglige personer, der har testet det og fundet det brugbart.  

https://bsf.dk/erfaringer/byggeteknik-byfornyelse/grundfugt/afhjaelpningsmetoder
GodeVen skrev den 01-07-2022 12:26:21

At holde en kælder tør ved elektro-osmose lyder lige så effektivt som at holde en kælder tør ved at grave et håndklæde ned i haven. Man kan flytte vandmolekyler med jævnspænding mellem to elektroder i nogle tilfælde, men man kan ikke holde en mur tør.  Jeg ved ikke hvad ”langbølge” har med sagen at gøre. Det begreb bruger man ikke ved jævnspænding, kun ved vekselspænding.

Det ligner skam, hvor kun forhandlerne og dem der tror på forhandlerne, kan sige god for det.

Byggeskadefonten anbefaler ikke elektro-osmose, da de ikke har fundet saglige personer, der har testet det og fundet det brugbart.  

https://bsf.dk/erfaringer/byggeteknik-byfornyelse/grundfugt/afhjaelpningsmetoder

Jeg søger folk som har erfaring med produktet, ikke folk som ved hvordan man deler gamle artikler. 

Jeg har læst den artikel du deler, jeg har også læst en masse som siger det modsatte. Derfor kunne det være sjovt i denne tråd at få nogle erfaringer fra folk der rent faktisk selv har prøvet. 
Tak. 
Der er udover ovenstående også reference-artikler på bolius ift til tidligere undersøgelser foretaget af DTU hvor effekten ikke kunne påvises.

Siden er kommet nyere typer af anlæg til hvor firmaerne der sælger dem påstår at "det er i dag en helt anden løsning så nu virker det" men det ikke er undersøgt af en uvildig part så derfor står firmaernes udsagn uimodsagt.

Mit take er at hvis det var så nemt som de firmaer der sælger løsningerne siger, ville alle da gøre det istedet for at have bøvlet med at grave sokkel fri og etablere omfangsdræn, brønd etc. - set i det lys vil der altid være nogle der er fristet til at vælge den nemmere og billigere løsning fra "den troværdige sælger med masser af referencer".

Min egen erfaring fra bekendte der har været i kontakt med nogle af de her firmaer er lige netop at det strander på deres manglende evne til at henvise til noget uafhængigt videnskabeligt materiale der giver dem ret - det er historien om airflex om igen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg synes nu også nemt man kan finde artikler som siger det modsatte. Bl.a. et par ingeniørfirmaet som har været ude og tage mange hundrede prøver hos kunder.
 Det jeg ikke forstår er at der må være mange 1000 af disse anlæg rund om i Danmark og nærmest igen dårlige anmeldelser. Jeg har selv den erfaring at glade kunder ikke anmelder, mens utilfredse kunder gør det med det samme... Derfor ville det være sjovt at høre fra folk selv som har erfaringer. 
DetBliverGodt skrev den 01-07-2022 16:06:04

Har du prøvet trustpilot på nogle af firmaerne?

 Ja dem alle. Der er ca. 50 anmeldelser i alt, stort set allesammen gode og selv ved de dårlige ser det ud til at deres vægge har lavere indhold af fugt. 


Det kunne være godt hvis du kommer med link til positive artikler, de negative er jo nemme at finde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er forresten ikke ude på at sætte løsningen i et godt lys. Jeg er bare ved at renoverer min kælder og i den forbindelse har jeg snakket med mere end 10 eksperter som sælger forskellige løsninger og alle mener deres er den bedste og alle andres er helt forkert. Ikke folk fra gruppen, men personer som sælger kælder løsninger som erhverv. Nogle mener alt skal være diffusionåbent, nogle mener at dræn er eneste løsning, nogle mener at opstigende grundfugt ikke stoppes af at grave dræn ned, nogle mener man skal lukke alt fugt ude indefra, andre mener det ødelægger dit hus.... Det er super svært at blive rigtig klog på og derfor har jeg læst uendelige mængder om emnet de sidste par måneder. 
Hej Nisjensen

Henviser lige til de jeg skrev i din tidlige tråde
Fugt i en kælder opstår normalt vis ved en eller flere af de følgende fejl..
------------------------------------------------------
1# Mangel på ventileret
2# Forkert terræn fald, flise belægning/græsplæner osv skal have fald væk fra huset,
3# Store bloster bede helt op af huset.
4# Mangel på dræn.
5# Fyldte tagrender, kan være med til at dræn ikke kan følge med.
6# Nedløbsrør løber direkte ud / bliver ikke lede væk
7# Fyldt sandfangsbrønd
------------------------------------------------------
I lang de fleste tilfælde vil dette kunne løse problemet i en fugtig kælder.

Håndværker ligger sig generelt op af det vi ved der virker. og som har været normen de sidste mange år,
er svær at kæmpe i imod. men et produkt der er relativ ukendt. vil tage tid for at slå i gemmen,
Også selv om det rent faktisk virker, selv om det er 30år gamle
hvis en virksomhed selv laver en tæt af et produkt. Anses tit og ofte for at være ubrugeligt...

Som Håndværker er man nød til at ligge sig op af  DTU "Danmarks tekniske universitet"
I tiderne morgen blev alt jo lavet i asbest. sokker underbukser og tag, det var jo så lidt noget lort,
så lenge DTU siger måske. Så siger de fleste nej til noget ukent

hvis man snakker med 3 personer
nr 1 siger det virker
nr 2 siger det virker ikke
nr 3 siger det virker måske (DTU skal undersøges nærmer)
Og det er jo lidt der du er.

Om elektroosmose anlæg, er en gode løsning eller ej,
Efter at have læst lidt om det. Så virker det til at være spænde område.
Men hvis det kun virker under bestemt forhold. Så er et dyrt anlæg, der måske virker, bliver det svært at overbevise folk om at købe et..

Tænker jeg du selv må drage en konklusion.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis