Behandling af bordplade.

Jeg har slebet en gammel køkkenbordplade og givet den Junckers hvidpigmenteret olie efter foreskrifterne. Den mindste vanddråbe efterlader nu et brunt skjold på pladen.
Jeg synes ikke bordpladen kunne suge mere olie, men næsten lå i plamager selvom jeg prøvede at masere det ind. Skal den mættes yderligere med sæbespåner eller er det hvad man kan forvente? Den er super sart.
På billedet er ingen skjolder, men måske I kan identificere træsorten.
Skjolderne kan jeg fjerne med en fugtig klud og lidt knofedt.
Jeg har slebet en gammel køkkenbordplade og givet... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Endnu engang mange tak for meget udførligt svar!
For at være sikker:
Skal jeg nu affedte pladen med brun sæbe, slibe let og give 3 gange hvis olie med min. 24 timers mellemrum. Til sidst 1 lag klar olie?
Skal jeg polere med maskine 20 min. efter hver påføring og slibe mellem hvert lag?
Jeg limede desværre vasken...
Brug krystalsæbe i stedet for flydende brun sæbe. Krystalsæbe indeholder mindre vand, for det gælder om at minimere vand på massive bordplader af træ. Varm eventuelt krystalsæben i et vandbad. Det gør den mere lind som letter påføringen.

Den smule vand krystalsæbe indeholder kan få årerne til at rejse sig på bordpladen. Dem sliber du væk med korn 120. Det er kun efter sæbebehandlingerne du skal slibe en egetræsbordplade.

Til fjernelse af rejste årer anbefales ikke maskinslibning. Der skal slibes i hånden til silkeglat overflade.

Den sæbebehandlede bordplade dækkes med almindelig tynd afdækningsplast som forhindrer sæben tørre ind. Tørre sæben, stopper dens affedtendes egenskaber.

Processen skal muligvis gentaget indtil overfladen er helt affedtet og får et jævnt gråligt skær. Med tungespidsen kan du smage om der stadig er sæberester tilbage. Er det tilfældet, er du ikke i tvivl.

Sæben fjernes med hårdt opvredne klude eventuelt hjulpet på vej med en stiv børste.

Der skal IKKE/ALDRIG/NOGENSINDE maskinpoleres på oliebehandlet eg. Olien påføres som anført på dåsen, men fjern overskydende olie straks efter hele bordpladen er behandlet. Du kan eventuelt varme olien i et vandbad hvilket gør den mere gennemtrængelig i overfladen.

Det er på dette stadie i processen som har indflydelse på om du stadig oplever pletter efter spildte væsker. Olien skal mellem de første påføringer hærde helt op, og der gør olien kun hvis der er brugt et minimum af olie ved hver påføring samt en rimelig hærdetid.

Min anbefalede fremgangsmåde har gjort at bordpladerne har overlevet både spildt rodbede saft, citron saft samt eddikelager i alle afskygninger for bare at nævne nogle af de værste i efterhånden mange år uden skyggen af misfarvninger.

Stofklude er efter min erfaring langt det bedste til både påføring og polering. Det kræver naturligvis at du har været omhyggelig med slibningen efter sæbebehandlingen.

Brugte klude skal pakkes lufttæt eller opbevares i en spand vand for at forhindre selvantændelse. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Helt fantastisk Rantzau - tusind tak!
Hvor længe skal krystalsæben ligge under plast inden jeg vasker af - hvis jeg ikke kan 'smage mig frem'?
Vil du slibe mellem hvert lag olie?
Har du en anbefalet klar (gerne mat) olie at slutte med og hvor mange lag?
Endnu engang mange tak for Jeres tid og tålmodighed!
Lad krystalsæben virke 6-8 timer. Med en negl kan du skrabe en smule af og vurderer resultatet. Indrømmet - det kræver stor erfaring at vurderer resultatet, men gør det alligevel så du får erfaringen.

Når du mener overfladen er helt affedtet, renses for sæbe. Når du mener al sæbe (og olierester) er fjernet er det på dette tidspunkt du kan smage om al sæbe er væk.

Er bordpladen helt affedtet og tør, skal den gerne have et gråligt slør. Er du i tvivl, gentages processen med affedtning med krystalsæbe.

Der skal ikke slibes mellem olieringerne. Slibningen er overstået når sæbebehandlingen er slut.

Alle olier kan poleres til højglans, men det kan ikke anbefales til køkkenborde. Vælg en standard bordpladeolie i mellem prisklassen. Du påfører olie i den rækkefølge BOHF tidligere har anbefalet. Derefter olierer i intervaller som jeg tidligere har nævnt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak!
Jeg går i gang i ferien og håber jeg kan få pladen afmonteret. 
Annonce
Når du får vasken af, vil jeg anbefale du forsegler udskæringens snitflade med almindelig hvid PVA lim. Det forhindre senere sprækkedannelse.

På billedet ser det blakket ud, men det skyldes at jeg dels har fordelt limen med en finger, og dels at limen er delvis tør.

P.S. Når du alligevel har afmonteret bordpladen, så giv den en omgang olie på undersiden. Det modvirker senere krumning. På bagsiden behøver du ikke være så omhyggelig som på overfladen bortset fra hvor opvaskemaskinen er placeret.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ang. oliepolering:
Der er flere der ikke tror det er muligt at polerer oliebehandling til højglans. Billedet at mit projekt vedrørende restaurering af en gammel svensk hanebøsse burde overbevise de fleste at det er muligt.

Det duer bare ikke til en overflade der er behandlet med pigmenterede olier.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen Orakler!
Bordplade behandlingen er nu i proces. Der kom lige andre ting i vejen. Det tog virkelig lang tid at fjerne krystalsæben igen men efterlod også pladen som jeg aldrig har set den før. Synes næsten den lignede asketræ efterfølgende. Nu har den fået 3 gange hvid olie og skal have sidste lag klar.
Sender et billede herefter.

Når nu I var så gode tænker også I kan hjælpe med næste projekt.
Der sidder mahogni vinduer fra 90’erne i mit hus. De er meget misligholdte og dem mod syd-vest har på et tidspunk fået noget træbeskyttelse med rød-brun farve. De er ekstremt tørre og har ikke fået noget i 5-10år vil jeg tro.
Mit oprindelig ønske var St male dem sorte da de også sidder i en let væg med lameller som skal være sorte. Jeg ved det næstmest er blasfemisk.
Afhængig af hvem man spørger er rådene forskellige…
Jeg renser og sliber selvfølgelig ned, men hvad er derefter den rette behandling hvis de skal være sorte??
Grunder og heldækkende eller blot direkte på med gori vinduesmaling ??
Findes alternativt en egnet sort olie?
Beklædningen skal have samme sorte farve men dyr løsning at male det med vinduesmaling?
Jeg vil foreslå at du opretter et nyt spørgsmål med en ny titel til det med vinduerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også