Fjerne eksisterende vindue og “mustensramme”.

Kære LDS.

Jeg håber virkelig I kan hjælpe!

Vi har overtaget et hus fra 1955 som skal have den helt store tur.
I den forbindelse er vi stødt på et spørgsmål.
I vores kommende stue er et meget stort vindue lige ud til en offentlig vej. Det kunne vi rigtig godt tænke os at tage ud og murer muren op og i stedet montere et “staldvindue” eller kældervindue (altså et langt smalt vindue).

Det havde vi selvfølgelig bare gjort hvis ikke det var fordi man i sin tid havde lavet “fremspring i mursten omkring vinduet.

Mit spørgsmål er:

Kan man fjerne dette “fremspring” så man man murer muren plant op i stedet?
Det vi selvfølgelig er bange for er om overlæggeren overvinduet støtter på disse “fremspring”?
Vi kan ikke se overlæggeren, da man i 50’er bare murede nogen jernrør ind i fugen.
Det er derfor umuligt at se hvor langt overlæggeren spænder over den eksisterende mur.

Vi vil jo ikke gå i gang med at fjerne disse sten hvis de har en bærende effekt på huset.

Vi håber meget nogen ved noget om dette og kan hjælpe os.

Jeg har vedhæftet billeder af det store vindue og fremspringet og ligeledes et billede af det staldvindue/kældervindue vi vil have i toppen af vindueshullet i stedet.

På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Rasmus
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der vil ikke være nogen fare for overligger ved at fjerne fremspringet i muren, hvis i murer muren op igen i begge sider. OG det er jo ikke så svært at få det til at se mere heldig ud end den reparation som er lavet over kældervindue 
Men der er stor fare for at du fortryder da det vil blive meget mørk inde i stuen. 
Jeg vil foreslå at sætte nyt glas i i stedet hvor den nederste del af det store vindue er materet. 
Eller i første omgang den type rullegardin som er mælkehvid nederst med klar øverst. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis