Gammelt kolonihavehus - gulv

Jeg har arvet et gammelt kolonihavehus fra den gamle da han gik bort. Han var igang med at “lave” gulvet og rette huset (eller rettere han har fjernet gulvet og gav op). Nu står jeg og kigger på konstruktionen og opbygningen af huset.
Kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg gør, Huset står på sten ovenpå jord, der er langt tværbjælker ovenpå stenene og derefter langt bjælker den anden vej som, væggene er bygget op på... Hvordan kommer jeg videre herfra?

Huset er et lille hus på 18 m2 og det skal “bare” fungere som kolonihave, ikke noget smart men bare et sted man kan være.
Har vedhæftet et par billeder måske nogen, kan hjælpe med en løsning?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej  Nørhammer

Velkommen til LDS
Kondoler

Nu er kolonihavehus generelt ikke bygget professorial, og i gamle dage bliv de bygget med det man hade til at ligge.
der er helt sikker flere ting på dette lille hus som kunne trænge til en kærlig hånd.
Men vi kun forholder os til gulvet.. i første omgang

Undskylder på forhånd da denne her nok bliver lang.
og at noget måske er giver sig selv.
---------------------------------------------------------------------------
1# Du skal have rengjort arbejdes området, og have rettede jordlaget ud så der ikke er noget jord der rør ved dit tømmer,
Jeg ville sige du skal minimum have 100mm fra under kant af de bærende bjælker. til overfladen af jorden.
Du må selvfølge ikke grave under dine punktfundament/Støtte punkter. Så hvis der kun kan blive 50mm så må det jo blive sådan.

2# Tjæk dine bærende bjælker i gemmen efter råd... Hvis du har et stykke der er meget dårlig skal det skiftede ud.

3# Det kunne godt se ud til, at du måske er angrebet lidt af svamp. Under alle omstændigheder vil det ikke skade hvis du giver dine bærende bjælker, beskyttelse
Jeg ville give det "Grøn kobber" Men det er mere eller minder forbudt nu om dage. så hvis ikke du kan få det. Så give Det "ProtoxSvamp" ProtoxSvamp er et middel, der effektivt forebygger og bekæmper trænedbrydende svampe.

4# Du skal have lavet så der ikke kan trænge fugt fra punktfundament og op i konstruktionen. Ved at ligge et stykke tjærepap mellem dine bærende bjælker og punktfundament, dette kan du køre ved hjælp af en lille Hydraulisk donkraft.
Hydraulisk donkraft, de giver et lige tryk op. De kan fås mange steder og koster ikke det stor 150-300kr for de små

Tjærepap der ligger rigtig underen en bjælke har bjælkens fulde brede, og over hele trykfladen.

5# Hvis huset er skævt så er det oplagt at hæve hele konstruktionen, nu når den ikke er støre and 18m2
og klodser lige så stille op, med udgangspunkt i det højst punkt. med din donkraft.
Så alle dine bærende bjælker. ligger i samme højde og i vatter, dette vil gøre dit arbejde letter sener.

6# De nye gulvstrøer, Skal helst være så lige som muligt. så kan ikke anbefale de 4x4 bjælker som du har på første billede. Så ville jeg nok bruge 45x95mm C18 spærtræ/regler, de er generelt mere lige and trykinponert træ. Udvælge dem selv fra tømmerhandlen af. Så får du dem så knast fri så muligt og lige.
 
7# Gulvstrøer skal jo både have kontakt til dine, bærende bjælker og væggene.
Så læg dem ind oven på dine bærende bjælker med en afstand. på 500mm fra "kant til kant/center til center" Klods dem op så de sider godt i spænd, mellem væggen og bjælkerne.

Så giver du dine gulvstrøer 2 stik skrue ned i bjælken. og 1 stik skrue op i væggen,
dette gøres selvfølelig i bække ender af dine gulvstrøer.
Jeg ville nok bruge 5.0x80 eller 5.0x90 skruer.
du kan også bruge 3,1 x 80 mm søm galv.

7,1# Jeg vil ikke fjerne de gamle gulvstrøer helt inden jeg har langt de nye. er lagt og skruet fast    

8# En gulvstrøer i 45x95mm vil ikke give dig en stor spændvidde, så for at undgå at gulvet gynger, når man går på det.
Så understøtte dem så de har en max spændvidde 1.5m.
Enten under støtte dem enkelt vis, hele vejen med fliser. og "Knudsen Kombi Max" eller noget andet i plast

Ellers du kan bruge dine 4x4 stolper. og lægge dem ud lige som dine gamle bærende bjælker. oven på fliser, med tjærepap, opklodsning og fast gøre dine gulvstrøer,

Du kan også gå op i dimission "Fx 45x120/45x150mm" på dine gulvstrøer, Men så skal du skære dem lidt ned i alle ender. Så de kan gå ind i mellem gamle bærende bjælker og væggene.
 
9# Hvis du har været omhyggelig nok med af få oprettede huset. og lagt dine gulvstrøer. så det er plant.
kan de se port fra "Punkt 9#"
Hvis de svinger meget op og ned, kan man skære kiler til gulvstrøer fulde længde. og lime dem oven på.
Sådan kan man oprette gulvstrøer hvis der stadigvæk er stor udsving på højderne.
 Ved små udsving bruger man gerne gulvpap mellem Gulvpap mellem bærende gulv og strøer.

10# Det vil være en stor fordel hvis du lage lidt isolering i gulvet.75-100mm gør rigtig meget, både for træk og hvis du vil opvarme det en smule om aften...

11# Leg dit nye bærende gulv, Efter eget ønske. Tænd grillen og tag en øl,
---------------------------------------------------------------------------
PS, kan kun anbefale at du får kigget til dit yderbeklædning, da det ser ud til at gå ned til jorden.
Sådan en gulvkonstruktioner skal være ventileret, og terræn skal have fald væk fra huset. Så det ikke løber vand der ind.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Kære Mads,

Tusind tak for din svar🙏🏼

Var også min egen konklusion at se om, huset kunne hæves med donkraft og understøtte.
Tænkte at grave ud så jeg, kunne komme under med donkraften, tage en side af gangen og klodse op og understøtte med fliser - er det korrekt forstået?

Hvordan ville du isolere gulvet?

Beklædningen skal skiftes da den er helt færdig, når jeg gør dette vil jeg sikre den ikke går til jord og sørge for ventilation.

Helt korrekt, der er en del andet på det lille hus der trænger til en kærlig hånd😉
Havde overvejet et nyt hus men, synes der er noget charme og en masse barndomsminder i at beholde det gamle. Der skal laves vægge og tag, når jeg har fået styr på gulvet men, det har jeg nogenlunde styr på og prøvet før🙂
Velbekomme.

Hvordan ville jeg isolere gulvet hmm.

Der er flere måder at gøre det på,  Men det handler jo og at få lavet en opbinding af isolering så den ikke kan falde ned.
og så den ligger tæt til indersiden af. Du skal ikke/må ikke bruge nogle form for dampspærre, Da huset ikke er opvarmet året rundt, Det er vigtig at huset kan ånde, bække vejen, i sådan et tilfælde som et Kolonihavehus
----------------------------------------
Opbinding muligheder

1# Forskallingsbrædder 22x100mm / brug det billigste træ du kan anskaffe dig,
flæk/del dem på midden så de er ca 22x48mm det skal bare være "Lister af en afart"
Fast gøre dem på undersiden af dine gulvstrøer med en afstand på 300mm.

1,1# Dykkerpistol. / Håndsømning brug galvaniseret søm ca 40mm lang
1.2# Skruer 4.0x40mm skruer
1.3# Stik skrue fra oven skråt ned i listerne, Hold Listerne fast hånd/skruetvinge brug 4.0x50mm skruer
 
2# Bind isolering fast med 2mm jerntråd. Slå en blyant streg 10mm op fra undersiden af gulvstrøer,
slå din jerntråd med kramper ved streg. I et zigzag mønster fra side til side, med 150-200mm afstand mellem kramper.
sørg for at jerntråden er godt stram.

2.1# Jerntråd kan også trækkes på direkte på undersiden af gulvstrøer, og slås fast med kramper.
så kan du tage hele strækket på engang, kræver tilgænge at du kan slå kramper i op af. og på lidt plads.
Kræver øvelse. sørg for at jerntråden er godt stram.  

Jerntråden og kramper er en billiger løsning an lister. men også mere vanskeligt

3# Der er flere måder men dette er de to mest normale, det handler jo bare om at holde isolering på plads,
Der er som sådan ikke en rigtig eller forkert måde.

4# Isolering jeg ville bruge Isovære k34 da jeg synds den er behagelig at arbejde og at den ikke lugter.
Og klør minder and K37er. Men anden isolering kan selvfølgelig også bruges. Isovære k34 er min fortrukken isolering mange steder.  

5# Isolering skal ligge pænt, Den skal ligge helt tæt. men den må ikke ligge for stramt.
Isolering skæres i med et lille over mål. alt efter mål
Stykker i der er  "0-20cm" +2mm overmål  "20-40cm" 2-4mm overmål " "40-60cm" +4-6mm overmål.

Din isolering kniv skal være skarp så du får et pænt snit, hele tiden
en skarp kniv kan skære i gemmen 100mm isolering i en bævelse.

Jeg ligger gerne en plade/forskalling oven på isolering som ratholdt, trykker isolering sammen og skære.
----------------------------------------
Når du kommer til nyt beklædning. så isoler dine ydervægge, det bliver nok svært at undgå kuldebroer helt
angående opbygning, af hele huset. Men det vil så afgjort hjælpe. med at holde på varme og holde varme ude.
og husk en gode ventilation spalte. I hele konstriktionen.  

Der er så afgjort charme ved at beholde det gamle. og et kolonihavehus er det jo haven det kommer an på.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Endnu engang tusind tak🙏🏼

Der er isolering i vægge og loft, dette vil jeg udskifte når jeg kommer dertil😀

Har læst mig til at mange siger der skal dampspærre og plader og alt muligt, din løsning lyder ligetil👏🏼  Det vil jeg gå med...
Skal der noget ovenpå jorden så der ikke kommer fugt i isoleringen eller er det ikke nødvendigt hvis jeg sikrer der er ventilation under huset?
Reglerne i foreningen siger at, der skal lukkes af under hus af hensyn til mus, rotter mm. så jeg tænker at lukke af med en eller anden egnet form for plader men sikrer der er ventilationsriste.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis