Uha, ekspansionsbeholderen er fyldt med vand

I mit fjernvarmeanlæg sidder en rød beholder, som jeg regner med er en ekspansionsbeholder. Jeg mener at beholderen altid har været næsten tom, men på det seneste er den blevet fyldt med vand. Det kan jeg høre og fornemme, når jeg banker på den med en finger. Lyden er helt død (fyldt med vand) og den svajer og virker meget tung.

Observation: Over de sidste 1-2 år fornemmer jeg at jeg oftere skal fylde vand på anlægget, da trykket falder. Tyder det på at beholderen er defekt?

Yderligere observation: Hele anlægget hvæser også ret højt og konstant i forhold til før. Hvis jeg lukker for hane nr. 4 på billedet, stopper støjen helt. Kan det være varmeveksleren ved hane nr. 4 der er defekt?

Det her gør mig urolig.
I mit fjernvarmeanlæg sidder en rød beholder, som... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-06-2022 22:05:34

Ventil 4 er på primærsiden af varmeveksleren og har intet med ekspansionsbeholderen at gøre. Når du lukker den hører støjen op. Det tyder på at der er gennemstrømning et sted. Prøv at trykke på den grønne knap på måleren, indtil der vises m3/h.

L/h = 105    VVS montør kommer i dag.
Søren. Det er vist ikke et krav når den er indbygget  i en unit.

Fabian. Hvis din ekspansionsbeholder er fyldt med vand, så har den heller ingen virkning og det svarer lidt til at lukke for kuglehanen. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fabriin. Hvis din ekspansionsbeholder er fyldt med vand, så har den heller ingen virkning og det svarer lidt til at lukke for kuglehanen.
Det har du fuldstændig ret i , men den fyldte ekspansionsbeholder er ikke en normal situation. En lukket kuglehane før ekspansionsbeholderen svarer så til en fyldt beholder. Det er heller ikke en normal situation. 


fase
Nu er trykekspansionsbeholderen ikke en del af sikkerheden, men er der for at skabe balance I anlægget. Måske du forveksler reglen med en åben, for der må ikke afspærres.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Som jeg forstår dit svar, er trykekspansionen i modsætning til den åbne ekspansionsbeholder ikke en del af sikkerheden. Kan du henvise til regler for ekspansionsbeholdere?

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Fabrin: Jeg tror du skal læse godt og grundigt i AT vejledning “Indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg”.
I afsnit 2.12.1 ved trykekspansionsbeholdere står der “Beholderens vandrum skal kunne udluftes. Der skal være ventiler for tømning af vand og udluftning af vandrummet”.

Søren O
Det vil jeg gøre og skelne mellem anlæggenes størrelse, idet der er forskel på reglerne med hensyn til den indfyrede mængde i kW. Der er i øvrigt forskel på, om der fyres med fast brændsel eller automatiske anlæg (f.eks. olie eller gas). 
Der må så i følge det ( “Beholderens vandrum skal kunne udluftes. Der skal være ventiler for tømning af vand og udluftning af vandrummet”)  være en hel det ulovligt installerede ekspansionsbeholdere, idet en stor del er installeret uden mulighed for udluftning og tømning af vandrummet. Prøv at se installationen af ekspansionsbeholdere i fjernvarmeunits.

fase
Det er rigtigt forstået. 
Nu er der forskel på om den sidder i en unit eller monteret frit ude for anlæg. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også