Uha, ekspansionsbeholderen er fyldt med vand

I mit fjernvarmeanlæg sidder en rød beholder, som jeg regner med er en ekspansionsbeholder. Jeg mener at beholderen altid har været næsten tom, men på det seneste er den blevet fyldt med vand. Det kan jeg høre og fornemme, når jeg banker på den med en finger. Lyden er helt død (fyldt med vand) og den svajer og virker meget tung.

Observation: Over de sidste 1-2 år fornemmer jeg at jeg oftere skal fylde vand på anlægget, da trykket falder. Tyder det på at beholderen er defekt?

Yderligere observation: Hele anlægget hvæser også ret højt og konstant i forhold til før. Hvis jeg lukker for hane nr. 4 på billedet, stopper støjen helt. Kan det være varmeveksleren ved hane nr. 4 der er defekt?

Det her gør mig urolig.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den røde beholder er ekspansionsbeholderen. Hvis den er fuld af vand er det et tegn på at den er defekt. Inden du skifter den kan du prøve om der kan pumpes luft i den. Det gør du ved at tage trykket af centralvarmen og pumpe luft i den røde beholder. Den skal pumpes op til et tryk mellem 0,5 og 0,7 Bar. Sandsynligheden for at beholderen er defekt og bør udskiftes er stor.
Ventil 4 er på primærsiden af varmeveksleren og har intet med ekspansionsbeholderen at gøre. Når du lukker den hører støjen op. Det tyder på at der er gennemstrømning et sted. Prøv at trykke på den grønne knap på måleren, indtil der vises m3/h. Varmeveksleren er sikkert ikke defekt. Fejlen kan skyldes en reguleringsventil.

fase
Fabrin, tak for at du altid er super hjælpsom og hurtig til at svare. Ud fra dit svar, så har jeg besluttet at bestille en VVS'er hurtigst muligt, så anlægget kan få en gennemgang og defekte dele udskiftes. Jeg tror på, som du er inde på, at ekspansionsbeholderen er defekt og så må vi se om andre dele skal udskiftes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når tilslutningsrøret til ekspantionsbeholderen sidder i bunden af beholderen, kan man godt “snyde lidt”. Du skal tage trykket af anlægget, og tømme beholderen, evt. ved at løsne omløberen under beholderen. Så pumper du luft i beholderen til 0,5 - 0,7 bar, og derefter fylder du vand på anlægget til ca. 1,5 bar.
Luften vil søge opad, og kan ikke slippe ud selv om membranen i beholderen sikkert er defekt.

Søren O
"snydemetoden" virker fint indtil man (måske af andre årsager) tager trykket af anlægget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den “rigtige” metode at forbinde en trykekspantionsbeholder er indløb i bunden, afspærringsventil mod anlægget, og en lille aftapningshane ved beholderen.
Afspærringsventilen skal normalt altid stå åbent, men ved kontrol af beholder, lukkes den. Så er det meget let at åbne den lille aftapningshane og kontrollere fortrykket i beholderen. 

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Søren er du sikker på, at der må være en afspærringsventil mellem anlæg og ekspansionsbeholder?

fase
Ja det er jeg ret sikker på. Hvis man glemmer at åbne ventilen, vil et eventuelt overtryk blive ledt ud af sikkerhedsventilen (2,5 bar) på varmeanlægget.

Søren O
Det er et krav i dag med kuglehane og aftap. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden: Rart at få det fra en opdateret fagmand    
Gælder det også en fjernvarmeunit?

Søren O
Epoxymanden skrev den 29-06-2022 19:30:47

Det er et krav i dag med kuglehane og aftap. 

 Det betyder, at man roligt kan lukke for ekspansionsbeholderen og forlade sig på sikkerhedsventilen. I mine øjne lyder det mærkeligt. Har du et sted, hvor jeg kan få det bekræftet evt. via et link. 


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også