Skydedør til min altan, hvilken?

Jeg har et lille projekt under udarbejdelse. Det drejer sig om en altan, altanen som sådan har jeg ret godt styr på hvordan jeg vil lave. Men man skal jo også have adgang til altanen..... Og i min stue har jeg faktisk to store vinduer der går helt til gulvet, netop hvor altanen skal være.. Spå det giver no nogle fordele... Man kan skifte en af disse eller begge...

Men indretningsmæssigt vil indadgående og udadgående døre jo kunne give udfordringer da man altid skal have det med i indretningen at der skal være plads til døren (dørene).
Da altanen ikke bliver mere end vel 2,6 meter dyb vil jeg gerne undgå dørene optager unødig plads ude på altanen. Omvendt er de også trælse at have indenfor, pladsmæssigt....

Jeg har på et tidspunkt set Velfac Skydedøre der kunne skubbes ud og derefter skydes til sien og her i fuld bredde. Altså med to vindues rammer kunne de stå så der var åbent i den halve bredde af dørhullet og da rammerne dækker hinanden forstyrrer de også mindst muligt synsmæssigt.

Jeg har besøgt Velfac udstillingen og den model fører de ikke mere, den de har nu kan ikke skydes nær så meget sammen, det betyder at døråbningen bliver mindre og rammerne ved åben dør ikke er over et og dermed fylder uønsket visuelt. Murhullerne måler 187 cm i bredde og 215 i højden. Så ret vigtigt at få en dør der åbner mest muligt og skydedør af hensyn til indretning og møblering såvel inde som udenfor. 

Er der nogen der kan komme med gode råt til at finde den skydedør der giver mig mest mulig åbning?

Og som alternativ hvis ikke det er muligt, så skal der vist et par dobbelte terrassedøre til i stedet og her med en glasflade / dør plus den mindste ramme muligt for at forstyrre mindst visuelt.

Umiddelbart tænker jeg en træ/alu løsning men er åben for forslag.....

Den vilde løsning vil være at fjerne begge vinduerne og fjerne muren mellem disse også og montere en foldedør i stedet... vildere løsning og helt sikkert dyrt da det vil kræve der lægges en bjælke ind i taget der kan erstatte den manglende trykstyrke i muren...... Vil helt sikker kræve en beregning af bjælke osv, nogen bud på hvad en sådan beregning vil koste?
For uden beregning kan man ikke få en realistisk pris på opgaven...... Der bliver også en udfordring med at få den nuværende overlægger til at Svæve i den fulde bredde på vel 5,5 - 6 meter :-)

På forhånd,
Tak for jeres tanker og svar :-)

MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede eller en tegning ville hjælpe en del...

Hvad er prioriteret? Mulighed for indretning? Budget? Maksimal åbning så inde/ude kan bindes mest muligt sammen? (find selv på flere).

Ift beregning ligger det nok i et leje omkring 6-7k = peanuts i det samlede projekt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Min kommende altan er her skitseret in i blå streg.
Ig de røde er to døråbninger der begge skal have en dør løsning, enten skyde døre, eller dobbelte terrassedøre i begge.
Og for at få mest mulig anvendelighed i såvel stue som på terassen er det vigtigt at de ikke tager for meget plads når de åbner.

En skydedørs løsning med traditionelle skyde døre i et mulhul der kun er 187 cm bred giver ikke ret meget dør åbning og desuden vil de to rammer (fra henholdsvis den faste del og den åbnende del ikke ligge helt over hinanden, men  kun delvist hvilket giver mindre udkig.


MVH Njord
Og set fra front og siden kommer det til at se cirka således ud.
Bundrammen til altanen bliver galvaniseret stål og værnet bliver en hærdet og lamineret glasplade, med en galvaniseret stål håndliste på topppen.

MVH Njord
Måske skulle du få en arkitekt ind over. Du har sikkert en fabelagtig udsigt med det postnummer, og prisniveauet i området er så højt at du ikke må lave noget forkert. Godt nok en ekstra udgift, men sikkert givet godt ud.

Søren O
Jo udsigten fejler ikke noget.... ligger i 2. række til fjorden....
Faktisk er jeg ret sikker på altanen, det der er åbent omkring er reelt kun valg af dørene.......

MVH Njord
Annonce
Er der rem eller murede overliggere over vinduerne? Hvis det er en rem vil det være relativt let at lægge en forstærkning eller bjælke ind bag remmen så midterpartiet kan fjernes.
Dog ingen mål på tegningen eller angivelse af tagtype (tungt/let) så stadig svært at vurdere.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er overliggere, både på inder og ydermur.
Taget er et halvt alm beton tag, så er vel tungt.

Taget skal i hvertfald delvist af for der kan sættes en gennemgående bjælke ind mellem de to sider, så så reelt kommer til at bære tag og spær i den ene side af fronten.

Desværre ikke lavet som en løsning med en rem.....


MVH Njord
Det kan god lade sig gøre ift et samlet spænd men det er meget bøvl og budget accelererer hurtigt.
Det vil ende med en jernbjælke af en art som skal inddækkes og beklædes på en visuelt acceptabel måde.
Den nemme løsning er 2 stk dobbeltdøre uden midterpost.
En 3. løsning, hvis man vil have det åbent i et stykke, er at ændre i det ydre murværk så yderkanter kommer længere ind mod midten således bredden til elementet bliver eksempelvis  3-4m (hvad der nu kan passe ift forløb af det udvendige murværk), mursten fra det nuværende midterstykke afrenses og genbruges så facadesten har samme patina. Herved er styrkekrav til overligger kraftigt reduceret og bøvlet også det mindre. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jo jo der er mange muligheder. Men enten bliver murværket som det er, i vandskuret hvid malet, med to dørpartier i eksisterende mur huller. Eller mister muren fjernes og der laves en bærring ved fx en bjælke inde i tagspærene eller en rem, fx limtræ, mellem de eksisterende mur stykker ydes i stuen indeemur. Og ydermuren fæstes til limtræs remmen. Og mister mur delen fjernes ..

MVH Njord
Snit billede af mt hus viser der over vinduerne på 1. sal er 32 cm i form af en muroverlægger, disse bærer taglasten mellem de to vindues åbninger. Jeg overvejer muligheden af at kunne erstatte disse med en bjælke (limtræ eller I jern plus beklædning. At lægge bjælken op i selve spær laget er problematisk da der er valm på huset og dermed er det svært at få et spær helt id og aflaste direkte på muren. Derfor tænker jeg det peger mod at der oplægges en bjælke på inder muren der bærer selve taglasten og aflastes ned over de to sider med mur.
Facade tegningen viser en skitsering af hvor der kommer en bjælke (eller en på inder mur og en mere på yder mur)
det grønne skitserer et fremtidigt vindues hul til en folde dør der giver maks åbning og udsyn :-)

Er der nogen der har lavet lidt der ligner og tør komme med et bud på både pris og gennemførlighed?
Pris må genre estimeres for:
Ingeniør beregning af bjælke og generel udførelse?
Oplægge bjælke incl bjælke og inddækninger af bjælken?
Foldedør i 5,4 meters bredde?

Alternativet er jo at lave altanen og så fjerne de to vindues partier og efterfølgende montere to dør partier, det kan være skydedøre eller dobbelte terrassedøre. 

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også