Trækstativ til talje

til info:
Havde brug for at få fat i/ lave et stativ til at trække rødder op med min træktalje - og en ven forslog en murerbuk.
En rigtig go ide, og var heldig at finde denne på dab.dk
Bukkestillads - dba.dk - Køb og Salg af Nyt og Brugt 

Nu skåret op - to løse ben - og forstærket overligger - vinkelsliber og spraymaling
Simpelt og nemt - og billigt!

Også som billig arbejdsplatform!

Bare som inspiration
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har svejset en skinne sammen ca. 3m længde, med en lille løbekat på. I enderne er der kroge til murer bukke. Jeg har brugt den til at læse store sten på min trailer, få stenen hejset ind over springvand osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-06-2022 23:04:57

Jeg har svejset en skinne sammen ca. 3m længde, med en lille løbekat på. I enderne er der kroge til murer bukke. Jeg har brugt den til at læse store sten på min trailer, få stenen hejset ind over springvand osv. 
Det lyder som en god ide, har en meget kraftig portskinne med løber liggende, samt jeg har murebukke, så det kunne meget vel være jeg stykker det sammen.

Til trærødder og lignende, har jeg et treben, der er godkendt til 1200 kg, i sin tid.
Som det her bare kraftigere.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skal du have portskinne til at holde så skal der laves en gitter konstruktion oppe over den. Det kan være en bue 30-35 cm højde på midten og så gitter konstruktion ned imod port skinne. Der skal være lidt afstand imellem kroge ude på murer bukke så det ikke vælter. 
Samtidig skal du som normalt holde øje med krængnings fare. Hvis man bruger forlængere så skal der bruges en slags skrå afstivninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-06-2022 13:06:39

Skal du have portskinne til at holde så skal der laves en gitter konstruktion oppe over den. Det kan være en bue 30-35 cm højde på midten og så gitter konstruktion ned imod port skinne. Der skal være lidt afstand imellem kroge ude på murer bukke så det ikke vælter.
Samtidig skal du som normalt holde øje med krængnings fare. Hvis man bruger forlængere så skal der bruges en slags skrå afstivninger. 

 Nu kommer jeg ikke til at skulle løfte flere ton, så meget mindre eller slet ingen forstærkning, vil være alt rigeligt.

Skinnen er fra en industriport, den måler 65mm i højden og 57 mm i bredden og er er 4mm tykt stål.
For nogle år siden løftede jeg påhængsmotoren af min daværende båd, jeg skruede skinnen fast på siden af min trægarage, men et frit udstik på 1,5 meter, det gav ikke nedbøjning af betydning, motoren vejede 97 kg.
Det vigtigste er at sikre så den ikke tilter

Vi prøver igen, i morgen --
Det er klart at evt. forstærkning skal vælges efter opgaven. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis