Afmontering af vaskemaskine

Hej.

Jeg har en vaskemaskine, som jeg skal have afmonteret, da jeg skal have en ny installeret. Den gamle blev installeret af en elektriker, som skar 230 volt stikket af maskinen og satte det i det stik, som i kan se billedet af. Kontakten/boksen er med en tænd og sluk afbryderknap. 

Derfor er jeg i tvivl om det er et egentlig kraftstik eller blot et ældre 230 volt stikkontakt, som jeg så selv må afmontere maskinen på ?.  

Lejligheden er fra 1950'erne og der er ikke nogen jordforbindelse på nogen af kontakterne eller andre tilkoblingsmuligheder under vasken.  


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er tilslutnings sted til vaskemaskine. Om der er 3 faser er sådan uden betydning. Jeg kan se at der er lavet en ekstra jordleder derfra, så det er der du skal have den nye monteret.
Må du selv afmontere det. Nej.
Er det nemt Ja. 
Vip afbryder op i slukket stilling, skrue de 2 dæksler af, # ,løsne kabelaflastning, skrue ledninger løs og sæt dæksler på igen. 
# Eventuelt tag et billede når dæksler er afmonterede så du kan se hvordan det var monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Det ligger nok i os alle, at det er bedst at man afbryder helt i målerskabet :). Men når det betegnes som ulovligt selv at afmontere, så må jeg have en elektriker på banen. Jeg var blot i tvivl, om hvad denne type kontakt kaldes, for mener ikke at kraftstik har afbryder, men er en fast lukket boks. Jeg må jo f.eks. gerne selv skifte en stikkontakt i stuen og selv framontere ledningerne der.    
Spar udgiften til en elektriker i dette tilfælde. Det er en meget nem opgave. ev elmand har beskrevet opgaven fint og oplysende. 

Især - husk at tage et billede af hvor ledningerne er monteret inden du afmontere den gamle ledning. Så kan det ikke gå helt galt.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis