Forskalle på listeloft

Nuværende loft konstruktion:
  • forskalling
  • Krydsforskalling
  • Dampspærre
  • Listeloft
Skal sætte troldtekt loft op og tænkte, hvis jeg forskaller direkte på listeloftet og kun skruer således jeg rammer det bagved liggende forskalling, så undgår jeg at perforere dampspærren ved opsætning af det nye loft og skal ikke tage det gamle loft ned.
Huset er forholdsvis nyt, og mener derfor ikke, at dampspærren fejler noget.

Nye konstruktion:
  • Forskalling
  • Krydsforskalling
  • Dampspærre
  • Listeloft
  • Forskalling
  • Ny loft
Lofthøjden bliver selvfølgelig 45 mm lavere.
Men så undgår jeg eventuelle maler reparationer.

Ville det være en fornuftig løsning?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Jeg mener ikke det er en fornuftig løsning. Selv om du siger "kun" 45 mm lavere loftshøjde så er det faktisk noget man mærker. 
Desuden har du sikkert lampesteder i dit loft som helt sikkert ikke har så lange ledninger at de kan nå 45 mm længere ned. Jeg ville som minimum pille listeloftet ned, og da du skal have troldtek op igen så giver det ikke maler reparationer. 
Jeg vil tro at dampspærre ligger over forskalling og så ville jeg også pille kryds forskalling ned, og sætte denne op igen så det passer til troldtek afstand.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Dampspærren ligger desværre lige bag loftet.
Havde også overvejet at pille loftet og krydsforskallingen ned.
Ville dog lade det øverste lag forskalling blive da det holder på isoleringen.

Hvis jeg så rykkede dampspærren op så den lå mellem de 2 lag forskalling og derefter loft, så ville troldtekt skruerne stadig være meget tæt på at ramme dampspærren da loftet er 25 mm og forskallingen 21 mm, skruerne er 45 mm.

Så skal jeg have noget tykkere forskalling. Og så kommer jeg alligevel længere ned i lofthøjde.

Ville nemlig gerne undgå at perforere dampspærren.

Havde ikke lige tænkt på om ledningerne kunne nå det ekstra stykke.
Det har jo også noget at gøre med hvad retning forskalling ligger. Troldtek bør sættes op så det ligger i husets længde retning.
Hvis du skal have det øverste lag forskalling ned også, så kan du forinden sætte ståltråd op til at holde isolering. Det fastgøres enten med clipse maskine, trykluft pistol med klammer eller papsøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svar. Beklager forsinket svar herfra. Har været uden internet et stykke tid.

Jeg endte med at lave det som det var opbygget før. Det blev det letteste med forskalling og derefter dampspærre grundet el installationer og for at kunne gøre det ordentligt tæt.

Ledningerne ville også have svært ved at nå hvis jeg gjorde det på den anden måde som du også nævnte 😉

Mange tak for input 👍🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også