Bjælkelag vådrum eller beton

Kære alle.
Jeg står og skal lave et mindre vådrum i et sommerhus. Der er mureret sokkel således at der er to lang sider med ca 3.5 m. Der er et spænd på ca 1.7 m.

Jeg har egentligt mest lyst til at opbygge det som følgende, grundet jeg hader betons langsomme varme regulering..
1) afretningslag (sand)
2) mx250 (20cm)
3) radon dug
4) T1 spær træ 45 x 95 med 30 CC inklusiv 95 mm isover)
5) 15mm krydsfiner eller rupløkede tagbrædddr
6) vådrum gips
7) lip vådrum 
8) fliser 

Alternativt støbe med 10 cm plus afretningslag
.

Jeg vil så fastgøre spærtræet på leca soklen.
Fordele: relativt nemmere at få trukket vand, el, afløb i reglar.
Ulempe: fugt udefra? 

Kan det lade sig gøre?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Argumentet med at det er nemmere at trække vand, afløb, og el i reglar konstruktion holder på ingen måder. Der er ikke noget der spærrer vejen når man fastgør det på rionet f.eks. ved en beton støbning.
Men hvis du holder afløb under isolering og vand m.m. i øverste lag af isolering så er det også til at have med at gøre. 
Så skal du have pudset nogenlunde op hvor afløb og slanger kommer op i muren så radon dugen kan klæbes på leca sokkel på en effektiv måde. 
Du kan måske lægge de rupløjede tagbrædder på sådan en måde at det passer med mellerum så der kan lægges varmefordelings plader ned.
 Eller et lag 20 mm forskalling over med den rette afstand. Så svækker du ikke bæreevne i dine rupløjede brædder. 
Jeg vil så lægge et stykke klar plast over hele gulvet og  tegne slanger op med tusch ( afløb m.m. så ved præcis hvor det skal lægges). Dette "skattekort" kan så lægges ud og  skrue vådrums gips fast igennem plast.  På den måde undgår du tvivl om hvor slanger er og plast er meget let at rykke af bagefter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for dit svar. Beklager den sene tilbagemelding.
Jeg kan godt se din pointe med spærring af vejen med bjælke lag Vs rionet montering.

Jeg påtænker egentligt gulv varm med el måtter egner det sig også til bjælkelag? Primært komfort varme.
 Også lidt derfor jeg ik vil ha beton er træt af regulerings tiden
Det er ganske udmærket med elmåtter ved bjælkelag. Og dit argument med den hurtigere regulering holder så også. 
Der er dog den forskel på elmåtter og vandbaseret at ved el så er et enten "fuld skrald" eller også er der slået fra. 
Ved vandbaseret kan du holde fordeler temparaturen nede og derved på en konstant lunken gulv.
Det kan også opnås ved el men så skal du have en slags lysdæmper som kan skrue ned for effekten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret 😀
Jeg påtænker egentligt gulv varm med el måtter egner det sig også til bjælkelag? Primært komfort varme.
 Også lidt derfor jeg ikke vil have beton er træt af regulerings tiden.

Hvorfor ikke bare bruge beton som sidste lag inden fliser, eller hvad der skal på gulvet. Så slipper du for træ og andet, som er svært at have med at gøre, når det drejer sig om fugt. Som komfort opvarmning er vandbaseret gulvvarme ganske udmærket. Trægheden oplever du når du skruer op eller ned for temperaturen.

fase
Du har helt ret. Beton er at foretrække. Har lige renoveret et lejligheds badeværelse på betonlag og svale plader. Det holder jo nok en del år. Også behøver man heller ikke bekymre sig i samme grad om digerne mellem væg og gulv tænker jeg

To årsager til jeg overvejede det andet var dels elektriker til potential udligning dels at jeg hellere ville klaske spær og tagbrædder op en stå i et lille rum og blande 1 m3 beton 😆.
Jeg er klar over fugt problematiken.. det gamle badeværelse jeg lige pillede ned lå med vinyl gulv, men tænker det meste fugt er kommet nede fra her. Det ville man lidt undgå med d ovenstående konstruktion. Selvom de udvendige spær mod soklen selvfølgelig ville være udsatte men igen de sidder jo alligevel mellem 5 og 10 cm over en pudset sokkel som vel burde være tæt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis