Udskiftning af tagskruer i eternittag fra 1977

Kære forum
Som ny husejer og et ældre eternittag, der tager vand ind ved nogle af skruerne, har jeg brug for jeres råd.
Jeg tænker at det bedste er at udskifte alle 380 stk. og i samme ombæring skifte de udtjente skumklodser i rygningen ud med ventilerede rygningselementer samt sætte lignende ventilerende elementer ind ved tagfoden. Taget er overmalet på et tidspunkt og ånder næppe som det er meningen, så fugten slipper ikke så godt væk.
Det er et etplans rækkehus.
Er det noget, man selv kan klare med en tagstige, uden nogen erfaring?
Jeg har fået tilbud fra en tømrer på ca. 10.000 kr.
På forhånd tak for input.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Om du selv kan klare det er jo svært at sige. Det er dog ret let men kræver naturligvis at man bevæger sig på taget. Brug et par blød gummisko, så står du fast på taget og kun arbejde  når taget er tørt. 
Du behøver sandsynligvis ikke tagstige ( kommer an på hældning) men et stillads for at komme op er en bedre hjælp. 
Du kan skrue de gamle skruer af med batteri boremaskine med en speciel 11 mm top. Prøv at starte lidt blød med skruemaskine ellers kan du knække skruer ned ved taget. Det er dog ikke et stort problem da den nye skrue blot sættes lidt ved siden af. Du skal sikkert have en 9 eller 10 mm top til de nye. 
Inden du bestiller nye skruer skal du lige skrue nogle af for at være sikker på længden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kunne i første omgang finde de skruer, der måske skal strammes og stramme dem. Hvis det virker, er der ingen grund til at skifte alle skruer. Måske drejer det sig kun om at stramme skruen en halv eller hel omgang. For at have bedre føling med skruen er det bedst med en svensknøgle til at skrue med.

fase
Ofte kan selve skruen sagtens genbruges, så kan du nøjes med nye skiver og tætninger.
L I N K
Men prøv i første omgang at spænde de skruer der er utætte, men spænd dem ikke for hårdt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tusind tak for jeres svar.
Jeg vil forsøge at kravle op på taget med en svensknøgle og efterspænde.
Taget hælder ca. 35 grader, og jeg var lidt nervøs for om de gamle eternitplader kunne bære mine 60 kg. uden at knække - også selv om jeg kun træder ved lægterne. Derfor troede jeg, en tagstige var uundværlig.
Kære LDS'ere
Så fik jeg fat på en stige og forsøgt mig med at checke et par af skruerne tættest på tagrenden.
Skruerne så fine ud, så de kan sikkert genbruges, som en af jer foreslog, hvis jeg blot skifter skiver og papskiver.
MEN... Der kom godt nok meget "støv" ned fra skruehullet, som jeg forestiller mig er partikler fra den asbestholdige tagplade, da jeg løsnede og fjernede skruen ved tagfoden. Og det blæste lige ud i hovedet på mig.
Det bekymrer mig en hel del at få det i hovedet, eller ned på fliserne, hvor jeg senere kan få det hvirvlet op, når jeg f.eks. fejer.
Hvad har I andre gjort? 
Kan det være en idé at fugte skruehullerne ved tagfoden med en vandforstøver? Det kan måske hindre at der dannes støv?
Længere oppe på taget vil støvet uundgåeligt drysse ned på lægter og isoleringen på loftet, men der må vel ligge noget i forvejen, fra dengang hullerne blev boret? 
Jeg ved godt, der er delte meninger om sundhedsfaren ved asbestfibre.
Bekymrer jeg mig unødigt, når det alligevel er en relativ lille mængde?

Annonce
Jeg ville nok forsøge med at fuge omkring skiven. Det må være nok med øverste halvdel og omkring skruen. Du skal nok bruge en polymer fugemasse. 

Søren O
Søren, tak for dit forslag.
Tænker du at jeg skal løsne skruen lidt og så lægge fugemasse i/rundt om skruehullet, under asfaltpapskiven og derefter spænde det hele til igen? Er der nogen bestemt grund til at du foreslår polymer fugemasse, og ikke f.eks. "Tagtæt"?
Tagtæt vil også være udmærket til formålet...


Vi prøver igen, i morgen --
Tænkte slet ikke på “tagtæt”, men det er da indelysende. Jeg tror ikke det er nødvendigt at løsne skruerne - så indgår du også det meste støv.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis