Nyt blandingsbatteri passer ikke

Hejsa,

Er der nogle der har et godt trick til at få fjernet forskrukningerne/rossetterne (er lidt i tvivl om navnet) fra væggen uden at smadre fliserne?

Problemet er at jeg skal have sat et nyt brusearmatur op, og det passer lige præcis ikke på det der allerede sidder i væggen. Jeg har prøvet med rørtang og papegøjetang og ingen af dem kan få fat og skruet det af.

Håber på at en af jer har det guldkorn der lige gør at jeg kan få det løsnet :-)

Mvh. Oliver
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skru rosetterne af så er der mere at tage fat i bag ved. Hvis du drejer dem hen så det passer med batteriet, så bliver de måske utætte. De skal måske pakkes om.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Normalt vil blandingsbatterierne passe, hvis centerafstanden er 150 mm. Jeg kan se, du har haft gang i en tang. Er det derfor, du ikke kan få skruet blandingsbatteriet fast. Rosetterne sidder fast i hullet i fliserne. De har tilsyneladende ikke været afmonterede, da der blev sat fliser op, og derfor sidder de fast. Du bliver nok nødt til at skrue gevindstykkerne ud, selv om du skal forny dem. Der er en stor chance for at gevindet bliver ødelagt, når du tager fat med en tang. Undersøg om der er en indvendig firkant eller en sekskant, du kan bruge til at skrue gevindstykket ud med.

fase
PeterR skrev den 25-06-2022 13:36:27

Skru rosetterne af så er der mere at tage fat i bag ved. Hvis du drejer dem hen så det passer med batteriet, så bliver de måske utætte. De skal måske pakkes om.

MVH

 Jeg har forsøgt at skrue rossetterne af men jeg kan ikke dreje dem mere end halvanden omgang mod urets retning før de ikke kan rokkes ud af stedet. Er der en speciel måde det skal gøres på?

S. Fabrin skrev den 25-06-2022 14:05:51

Normalt vil blandingsbatterierne passe, hvis centerafstanden er 150 mm. Jeg kan se, du har haft gang i en tang. Er det derfor, du ikke kan få skruet blandingsbatteriet fast. Rosetterne sidder fast i hullet i fliserne. De har tilsyneladende ikke været afmonterede, da der blev sat fliser op, og derfor sidder de fast. Du bliver nok nødt til at skrue gevindstykkerne ud, selv om du skal forny dem. Der er en stor chance for at gevindet bliver ødelagt, når du tager fat med en tang. Undersøg om der er en indvendig firkant eller en sekskant, du kan bruge til at skrue gevindstykket ud med.

 Fandt ud af at der er et indvendig firkantet gevind. Hvilket værktøj bruger jeg til at få det ud? Kan jeg bruge en almindelig umbraco. Har ikke nogen i den størrelse så kan ikke teste det før jeg køber en

Annonce
Du kan ikke bruge en unbrakonøgle også kaldet en sekskantnøgle til et firkantet hul. Du skal købe en radiatornøgle også kaldet et juletræ. Prøv om du kan købe den i byggemarkedet.

fase
Når rosetterne er "muret fast" kan du ikke dreje forskruningerne, da de er excentriske.
Så du må fjerne fugen rundt om rosetterne og skrue dem ud først, så kan du skrue forskruningerne ud.
Måske du har et topnøglesæt der passer i de firkantede huller? firkanten på topnøglesæt er typisk ½" , 3/8" og 1/4" i firkanten ( 12,7 - 9.5 - 6.35 mm)

Vi prøver igen, i morgen --
Rosetterne går muligvis til under operationen. Særligt nu de er muret inde. Så bør købe et par nye. Så kan du også finde ud af om forskruningerne er forkrøbbede.

fase
Jeg forstår at der kun er en lille forskel mellem det nuværende og det nye armatur.  Kan du ikke bruge nogle excentriske forskruninger for at få afstanden til at passe?
Hej allesammen. Tak for jeres gode råd og vejledning! Det var en ligeløbet forskruning som gemte sig under rosetten. Jeg fik skruet den ud med en skraldenøgle fra et topnøglesæt.

Som i kan se på det første billede var det virkelig en “hovsa løsning” der var lavet, da den tidligere ejer af lejligheden sikkert også har haft problemer med at få fjernet den inderste forskruning.

Det andet billede viser det færdige resultat. Endnu engang, tusind tak for hjælpen allesammen 🙏
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis