Mobil varmepumpe til garage/bryggers

Nu hvor sommeren endelig er kommet og vinteren er langt væk (6 måneder til juleaften), så går jeg nu stadig med overvejelser på hvordan opvarmning af vores opbygget garage skal være for vinteren 2022/23 samt årene frem. 

For 2 år siden ombyggede vi vores gamle garage. Der kom ny tagkonstruktion på, med 150 mm isolering i loft, 100 mm isolering i gulv, hulmursisolering i vægge. Som opvarmning valgte vi en Adax 2000W el-radiator som skulle kunne holde de 27m2 bryggers frostfrit. Sidste vinter havde vi den indstillet til at kunne holde en minimums-temperatur på 7 grader. Elradiatoren var i brug fra ca. 10 november 2021 til til og med 10 april 2022. I den periode blev der samlet brugt 500 kWh. Mest forbrug var der i december, januar og februar (no surprice).

Jeg synes dog at det er et højt forbrug, taget i betragtning af at det kun er 27 m2 der skal være opvarmet til 7 grader. Jeg kunne forstå jeg havde sat den til 15-17 grader, men så tør jeg da slet ikke tænke på hvor mange kWh det så havde været for samme periode.

Nu overvejer jeg så, om det vil kunne betale sig i stedet at købe en mobil varmepumpe. Jeg har kigget på følgende: Andersen Electric Quick Install V2. Ifølge databladet, er den energieffektiv og bruger 1kwh i timen.

Men hvordan kan jeg beregne om det vil være billigere at skifte til den mobile varmepumpe fremfor den Adax 2000W elradiator som jeg indtil nu har brugt?

Venlig hilsen
Kenneth
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra manualen:
VARME-tilstand • Tryk flere gange på knappen , indtil indikator for VAMRE-tilstand, ”Heat” lyser. • Vælg den ønskede temperatur 13°C - 27°C ved at trykke på knapper og , indtil den ønskede værdi vises. • Vælg den ønskede blæserhastighed ved at trykke på knappen . Der er tre mulige hastighedsindstillinger: Høj/Lav/Auto (High/Low/ Auto). 

Hvis den ikke kan stilles under 13 grader sparer du nok ikke.( Med mindre du selv vil lege termostat.)

MEN kunne den stilles til 7 grader ville den alt andet lig bruge 40% af det radiatoren bruger.

 

Når den er opgivet til at have en COP på 2,9 betyder det at hver gang du propoper en kwh i den får du 2,9 kwh ud, så ud fra det er den udemærket, uden at nå op på hvad en rigtig fastmonteret varmepumpe kan levere.
Men som Kurt skriver forsvinder fordelen nok ved at temperaturområdet ikke kan stilles til den ønskede værdi.
Min nabo i sommerhuset har en ældre fastmonteret varmepumpe som heller ikke har 7gradersn funktion. Det har han løst ved at lade den styre af en ekstern termostat og det har nu fungeret i mange år, så jeg vil foreslå at du køber en rumtermostat der kan reguleres til den ønskede termostat og så lader den styre opbvarmningen


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis