Murer spgm beton gulv

Hej. er igang med at støbe beton gulv i min stuelejlighed til badeværelse i en etage ejendom. jeg udvider betongulvet med ca30 cm langs den ene side, hvor jeg har flyttet en ikke bærende koksvæg. der ligger en Jernbjælke/jerndrager i den side som ikke har være indstøbt tidligere. skal jeg behandle en jernbjælke med noget inden jeg støber beton over den så den ikke ruster el lignende eller er det ok at støbe den over med beton?
ydermere er den væg jeg har flyttet nu bygget op i let gasbeton klodser. er der fare for at et beton dæk kan udvide sig eller arbejder hen over året ved temperatur ændringer så den kan skubbe/flytte lidt til den nye letvæg i gasbeton, eller "arbejder" beton ikke på sammen måde som træ/stål etc?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan støbe jernbjælke ind i ren beton uden at gøre noget. Det er ok at sætte gasbeton oven på beton uden at gøre yderligere.
Man kan støbe ind imod gasbeton mur, og det er meget minimal hvad beton gulvet vil giver sig. Vil man sætte 10 mm polystyren imellem så er det ok. 
Det gør man normalt ikke ved inder mure med så er der beton på begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej erik. tak for svar. da det er indervægge tænker jeg ikke man behøver at lave 10mm polystyren eller hvad? vil gasbetonvæggen som har det nye betongulv støbt helt op til, kunne sætte sig eller bevæge sig hvis beton dækket arbejder/udvider sig, eller gør et beton gulv ikke det? kan ikke rigtig se nogen steder om et beton gulv kan udvide sig eller om det mest trækker sig sammen når det størkner og ikke modsat kan udvide sig ved de forskellige årstider og hvis det er fugtigt på badeværelset? gulvet er 1.20 meter i bredden og 3.meter langt
Beton svinder en smule i hærdetiden,  Bagefter udvider det ikke ved fugt påvirkning og kun minimal ved sommer/vinter. Jeg ville undlade flamingo strimmel, men hvis du sover bedst om natten med strimmel så skal du gøre det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæfter lige et foto. der løber et el kabel fra kælder op i ejendommen som er det store kabel i midten på billed. Kan man også bare støbe det ind eller bør det pakkes ind i noget?
Og mht den jern drager som ligger der. den kan vel ikke blive påvirket af evt bevægelser i beton dækket og bevæge sig da der på den anden side ligger trægulv og ikke beton. Jern drageren har en mur stående på sig som er bærende som ses ved det lodrette afløb, så tænker den vel ikke bør blive påvirket af evt små årstidbevægelser i betondækket?
Jerndrager bliver ikke påvirket 
Jeg ved godt at man må indstøbe de fleste kabler men alligevel vil jeg anbefale at lægge et rør uden om det, hvis ikke det er et rør du kan se. 
 Du kan så flække et et flexrør på langs og lægge uden om det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
hej erik. tak for svar. men er pex røret mere af hensyn til man kan se der løber et rør eller er det fordi kabel ikke kan tåle beton da det er svært at få et pex der lukker tæt om alle steder og der vil komme beton på nogle steder?
Kabel kan tåle beton. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er åbentbart et gammelt bly/olie/papir kabel der kommer op fra kælder. De havde støbt gulv nu, så jeg spurgte min elektriker om det er ok at nedstøbe disse bly ledninger som er fra 1940 erne, og han sagde det ikke var et problem at jeg ikke havde fået det pakket ind, da de er lavet til at kunne tåle at blive støbt ind, så tænker det er ok når elektriker siger det. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis