Male facade - men hvordan med det gamle puds?

Hej alle, 

Jeg står og skal til, at male facaden på mit hus. Der har været installeret en ventilator fra badeværelset i kælderen, som har blæst/varm fugtig luft lige op i murværket, grundet rørføringen har været for kort ... det er nu fixet. 

Jeg har skrabet det løse maling og puds af med en spartel, og facadens udseende kan I se på de vedhæftede billeder. Som I kan se, er der stadig flader hvor der er maling der hænger ved, og flader hvor der er puds. 

Jeg har tænkt mig, at pudse op igen med pudsemørtel (korn 0-4) og herefter male med en silikonemaling (som det tidligere også er malet med). Jeg grunder de nypudsede flader inden da. 

Mit spørgsmål går på ... kan jeg godt pudse op igen på en overflade som er ujævn og som består af nogle flader der blot er malede, og nogle flader hvor der kun er puds? Også - hvor stor et areal ville I pudse op? Optimalt set skulle jeg gøre det på hele facaden, men det tror jeg er en for omfattende opgave for at være ærlig. 

Hvad ville I gøre? 

Mvh. Thomas 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Puffer lige til denne tråd, så vi forhåbentligt kan få nogle svar. Det er et godt spørgsmål.

Mht. pudsemørtlen, så ville jeg nok bruge korn 0-2. Har lige lavet fuger med kornstørrelse 0-4 ... småsten på 4 mm er rimeligt store i praksis    Det er svært at pudse glat, med så store korn.

Mvh. AllanE
Som Johnm skriver så brug fx durapuds 710, den koster noget, men du skal nærmest intet bruge, den er nemmere at arbejde og så er den fiberforstærket som nok giver en bedre holdbarhed ved reparationer. god ide at male igen med samme produkt, så længe det er diffusionsåbent, du kunne overveje at prime dine reparerede steder for bedre holdbarhed med en facade primer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også