ulovlig asbest håndtering

Jeg kan ikke få svar ved hverken kommunen, arbejdstilsynet eller miljø styrelsen på dette her, men jeg ved der sidder mange dygtige håndværkere herinde.....  

Jeg bor i et villa kvarter, hvor mange gamle huse bliver revet ned. Mit spørgsmål går på, hvis der kommer et privat nedrivnings firma og flår sådan et hus ned UDEN at fjerne det gamle etanit tag først, som sansynligvis indeholder asbest. Det hele braser til jorden i en stor støvenden sundhedsskadelig støv- røg-sky, lige ved siden af naboens børnetrampolin, barnevogn i haven og vores andres haver og åbne vinduer.

Hvor anmelder jeg dette, INDEN skaden sker...? alså får det stoppet, inden huset bliver revet ned i et stykke..... ???
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ingen af nævnte myndigheder reagerer anmelder du hele gøgemøget til politiet, men så er skaden som regel allerede sket. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vanskelig sag, da forbrydelser jo kun anmeldes hvis de er sket, eller man kan sandsynliggøre at de vil ske (og så er det jo først når der bevisligt er asbest involveret at det er ulovligt).
Eneste anden mulighed er, hvis du ser en igangværende nedrivning, at spørge de tilstedeværende om der er checket for asbest.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvor ved du fra der er asbest i taget? Det er de færreste nedrivningsfirmaer der udsætter deres medarbejdere for sådan en behandling.

Der er ikke noget at anmelde inden skaden er sket da der ikke er foregået noget ulovligt blot ved din formodning.

Selvbygger med stort S. 
ja og jeg tænker ikke jeg tør still mig derover midt deres nedrivning og spørge om noget. men desværre oplever jeg her på vest kysten en uvidenhed omkring farligheden af asbest, mange mener det er stærkt overdrevet, men fakta er jo at det er en lumsk og skjult dræber, som berører os alle sammen. 
vi har set flere huse blive revet ned hvor vi ved at blande andet taget var fra før 1988. jeg troede virkelig vi havde så ordnet et samfund at der fandtes noget kontrol omkring dette evt en 24 timers hot lin man kunne ringe til, også få det stoppet. det er da stærkt bekymrende at vi andre skal udsættes for sundhed fare 
Superdiy skrev den 21-06-2022 17:48:58

Hvor ved du fra der er asbest i taget? Det er de færreste nedrivningsfirmaer der udsætter deres medarbejdere for sådan en behandling.

Der er ikke noget at anmelde inden skaden er sket da der ikke er foregået noget ulovligt blot ved din formodning.

Jeg lavede faktisk et opslag i en håndværker gruppe på facebook, hvor der var tre håndværks mestre der stod frem og åbentlyst sagde at blev de hyret til at nedrive et hus brugte de ikke kundens penge på at tage et asbest tag ned, så rev de hele huset ned i en arbejdsgang og det tog man som " en rigtig mand " var vist en af formuleringerne. Jeg var noget rystet over denne uansvarlighed og manglende ansvarfølelse for miljøet og omgivelserne hvor huset lå....

Hvordan ed jeg det er asbest tag det drejer sig om.?? de involverede huse har ikke fået skiftet deres tag efter 1980, så meget ved jeg. Desuden står der i BBR redegørelsen at huset har asbest tag og det har stået i salgsrapporten, på de involverede huse.....jeg ved godt at minGEo ikke er helt valid men der stod det også......

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
milla44 skrev den 21-06-2022 17:56:03

ja og jeg tænker ikke jeg tør still mig derover midt deres nedrivning og spørge om noget. men desværre oplever jeg her på vest kysten en uvidenhed omkring farligheden af asbest, mange mener det er stærkt overdrevet, men fakta er jo at det er en lumsk og skjult dræber, som berører os alle sammen. 
vi har set flere huse blive revet ned hvor vi ved at blande andet taget var fra før 1988. jeg troede virkelig vi havde så ordnet et samfund at der fandtes noget kontrol omkring dette evt en 24 timers hot lin man kunne ringe til, også få det stoppet. det er da stærkt bekymrende at vi andre skal udsættes for sundhed fare 

Har svært ved at forstå hvorfor du ikke kan spørge de der er igang om der er checket for asbest.

Lyder ellers som om din frygt er stor nok (hvad enten den er begrundet eller ej)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
milla44 skrev den 21-06-2022 18:03:37


Hvordan ed jeg det er asbest tag det drejer sig om.?? de involverede huse har ikke fået skiftet deres tag efter 1980, så meget ved jeg. Desuden står der i BBR redegørelsen at huset har asbest tag og det har stået i salgsrapporten, på de involverede huse.....jeg ved godt at minGEo ikke er helt valid men der stod det også......

 

Det lyder som om der er hold i din formodning. Har du foreholdt de tidligere nævnte myndigheder disse oplysninger?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ja det har jeg, men der bliver ikke gjort noget ved det.....kommunen kan kun forholde sig til en indsendt klage men så er skaden jo gjort, og derfra ved jeg så ikke hvad de gør, så får bygherre vel en bøde eller der håndværkerfirma. men det bliver området jo ikke sikkert at bo i, af. og det jeg gerne ville, var jo at stoppe det inden det sker.
JohnLarsen skrev den 21-06-2022 18:50:49

milla44 skrev den 21-06-2022 17:56:03

ja og jeg tænker ikke jeg tør still mig derover midt deres nedrivning og spørge om noget. men desværre oplever jeg her på vest kysten en uvidenhed omkring farligheden af asbest, mange mener det er stærkt overdrevet, men fakta er jo at det er en lumsk og skjult dræber, som berører os alle sammen. 
vi har set flere huse blive revet ned hvor vi ved at blande andet taget var fra før 1988. jeg troede virkelig vi havde så ordnet et samfund at der fandtes noget kontrol omkring dette evt en 24 timers hot lin man kunne ringe til, også få det stoppet. det er da stærkt bekymrende at vi andre skal udsættes for sundhed fare 

Har svært ved at forstå hvorfor du ikke kan spørge de der er igang om der er checket for asbest.

Lyder ellers som om din frygt er stor nok (hvad enten den er begrundet eller ej)

 jo men det kan jeg da også....men tit går det jo hurtigt med at starte arbejdet og jeg ville ikke have problemer med at gå derover og stå der, men jeg skal bare ikke derover når det står på...det er ikke fordi jeg vil skabe en konflikt jeg vil bare stoppe det inden det berører for mange. højest sandsynlig ville jeg få at vide jeg skulle passe mig selv og blande mig uden om...også er jeg ikke den højråbnende type, jeg ville bare gå igen....det var nemmere hvid det var en myndig embedsmand der stoppede det.....jeg er nok også lidt konfliktsky jeg er bange for at få skæld ud,,,eller blive truet hvad ved jeg....

Skal man ikke når man nedriver er hus, og der står i registreret det er med asbest i, så skal man kunne dokumentere over for kommune at det er bortskaffet korrekt? Men sådanne attester kan sikkert også købes billigt 😉
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også