ulovlig asbest håndtering

Jeg kan ikke få svar ved hverken kommunen, arbejdstilsynet eller miljø styrelsen på dette her, men jeg ved der sidder mange dygtige håndværkere herinde.....  

Jeg bor i et villa kvarter, hvor mange gamle huse bliver revet ned. Mit spørgsmål går på, hvis der kommer et privat nedrivnings firma og flår sådan et hus ned UDEN at fjerne det gamle etanit tag først, som sansynligvis indeholder asbest. Det hele braser til jorden i en stor støvenden sundhedsskadelig støv- røg-sky, lige ved siden af naboens børnetrampolin, barnevogn i haven og vores andres haver og åbne vinduer.

Hvor anmelder jeg dette, INDEN skaden sker...? alså får det stoppet, inden huset bliver revet ned i et stykke..... ???
Jeg kan ikke få svar ved hverken kommunen... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det ved jeg faktisk ikke. det burde jo være sådan. men hvis det er en regel så undrer det mig at hverken kommunen, miljø styrelsen eller arbejdstilsynet ingen af disse instanser nævnte noget om sådan en attest. det ville jo ellers have løst problemet 
Martin.v skrev den 21-06-2022 19:46:14

Skal man ikke når man nedriver er hus, og der står i registreret det er med asbest i, så skal man kunne dokumentere over for kommune at det er bortskaffet korrekt? Men sådanne attester kan sikkert også købes billigt 😉

Da jeg for nogen år siden (i 2750 Ballerup) skulle lovligt af med nogen asbestholdige tagplader, i forbindelse med udskiftning af alle plader, fik jeg på genbrugspladsen i Ballerup at vide at jeg max. kunne aflevere fem stk. pr. dag. Og at jeg skulle underskrive en attest hver gang.

Men jeg fik også at vide, at jeg på Gladsaxe genbrug kunne aflevere så meget jeg ville. Stadig med attest. Det gjorde jeg så uden problemer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man skal helt sikkert reagere og stoppe de lige glade folk, der er lige glade med sig selv og naboens børn mv..Vi kan simpelthen ikke være bekendt at der stadig dør op mod 300 mennesker om året af Asbest i Danmark. Det er snart 40 år siden Asbestholdige materialer blev forbudt i DK og så må det jo være folk der sviner med Asbesten ved ombygninger og nedrivninger. Det kan vi ikke være bekendt.. vi ved jo hvad der skal til. Men PENGE TALER jo altid som man siger...
 
GODT hjulpet af pressen / tv som stort set ALDRIG omtaler faren Asbest bly og pcb i de ekstremt mange programmer om byggeri og ombygninger. De viser bare et lille klip, hvor det bare er om at "flå ned" og så bygge op og lidt maling på og så kommer der "engle musik" når man ser hvor fantastisk det ser ud med små vaser med blomster i og lidt pyntepuder. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også