Fjerne et lag fliser uden at ødelægge underlæggende?

Hejsa! 

Vi har et lille gæste-badeværelse på omkring 2kvm hvor i der sidste år blev lagt fliser, ovenpå de eksisterende fliser (forhøjer-ramme på afløb - det er vist NO-GO!)

Jeg ville høre om der findes en god metode til at fjerne et lag fliser inkl. fliseklæb uden at ødelægge de underliggende fliser? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jens J.
Jens J.
749 3500
Jeg vil tro at det er nemmest at fjerne begge fliselag, samt forhøjer rammen og så lægge de nye fliser.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hej Nielsen80

Du må skam gerne bruge en forhøjerramme, hvis det er lavet korrekt.
Det er korrekt at disse har været “ulovlige” at bruge, dette er dog ikke længere tilfældet.

Forsat god dag :)
Nielsen80
Nielsen80 Trådstarter
5
Hej Jens, den øvelser kræver formentligt et skift af gulvafløb, som er en ret dyr øvelse. Vi havde håbet på vi kunne fjerne et fliselag til det oprindelig, vådrumsbehandle også køre noget microcement på gulvet.
Og Zenofexx, jeg har ikke set det, så kan ikke verificere det.

Så hvis der er nogen der har gode råd/fif til værktøjer teknikker til at gennemføre denne øvelse (hvis den er mulig) så må i gerne skrive
Annonce
Gregeren
Gregeren
4445 2830
Zenofexxx skrev den 21-06-2022 10:47:25

Hej Nielsen80

Du må skam gerne bruge en forhøjerramme, hvis det er lavet korrekt.
Det er korrekt at disse har været “ulovlige” at bruge, dette er dog ikke længere tilfældet.

Jo, de er stadig ikke lovlige. Du må udelukkende bruge rammer som er en del af afløbsskålens system, og maximalt 2 stk. monteret med den af fabrikanten anbefalede klæber.

Dvs. Ramme skal være lavet specifikt til afløbsskålen, i praksis betyder det samme leverandør og produktserie.

Der er ikke bare fripas til at sætte rammer på gamle afløb. Specielt for de gamle af støbejern, hvor der slet ikke findes rammer til dem.

Man kan være heldig at finde en egnet ramme, hvis man har et afløb af nyere dato.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren.
Det er mig uvis hvor du har læst om det er et gammelt afløb, og rammen ikke passer osv. det kan jeg ikke læse nogle steder.
Jeg mindes heller ikke jeg har sagt man kan bruge hvad som helt sammen.
Men du kom da af med dit galle ;)

Selvfølgelig skal du bruge ting som passer sammen, og er godkendt sammen. Men siden det er et afløb må man gå ud fra håndværkeren har haft styr på det.

Gregeren
Gregeren
4445 2830
Ingen galle herfra, blot faktuel præcisering.
Det er vigtigt på et gør det selv forum, hvor mange læser med, og potentielt kan komme til at lave en K3 i hjemmet, uden at vide det.

Jeg går ud fra at trådstarter har vurderet hans løsning som ulovlig, ud fra det han skriver. Nu kender han de faktuelle omstændigheder for at vurdere lovligheden.

Det mener jeg er en fordel.

Der laves mange afløb uden at en håndværker har været tilknyttet, og har der været én, er han ingen garanti for korrekt udførelse. Der ses så mange kreative løsninger.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Fyldt med brokker i jorden
    Lav-Have (læst 478 gange)
  2. Luft skifte på loft
    Lav-Hus (læst 233 gange)
  3. Nybyg - Jordvarme eller luft / vand?
    Fyr og opvarmning (læst 2113 gange)
  4. Loftlampe rawlplugs
    Lav-Hus (læst 758 gange)