Kan man supplere med et pillefyr?

Hej 
Blot en lille tanke - måske den er helt hen i vejret.

I 2020 fik vi nyt naturgas fyr - og alt virker fint.
Men her i 2022, kan man godt være lidt ked af, at man ikke investerede i en varmepumpe i stedet.... 

Så nu skal vi enten skippe et helt nyt naturgasfyr, eller have is i maven og håbe på at der er gas nok, og at den gas der er, er til at betale...

MEN - Kan man supplere sin bolig opvarmning med et pillefyr ?
Jeg tænker at pillefyret driver centralvarmen, og gasfyret forbrugsvandet ! 

Umiddelbart kan vi sagtens separere de 2 kredse (central/forbrug) - Gasfyret kan slukke for centralvarmen og stadig producere varmt vand til forbrug...

Er der nogen der har erfaring med en sådan opstilling ?


Mvh
Max




8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træpiller er jo også steget voldsomt i pris.

Har du fri kapital - friværdi i huset, så vil den mest økonomiske opsætning være soleceller, batteri og luft til vand varmepumpe.

Det koster kassen at etablerer, men bagefter er der nærmest gratis varme i 20 - 25 år.


Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Har du fri kapital - friværdi i huset, så vil den mest økonomiske opsætning være soleceller, batteri og luft til vand varmepumpe.

Det koster kassen at etablerer, men bagefter er der nærmest gratis varme i 20 - 25 år.

Nu skal dit indlæg vel betegnes som et reklame indlæg i kraft af din beskæftigelse og de indlæg du er kommet med på kort tid men kunne du ikke prøve at forklar for mig hvordan "der er nærmest gratis varme i 20 - 25 år "

Jeg har prøvet at regne på mange solcelle anlæg men aldrig kunne få økonomiel til at hænge sammen i disse.
Der hvor kæden for mig virkelig hopper af er at jeg ikke kan se hvordan et solcelle anlæg med batteri har nogen speciel positiv indflydelse på din varmepumpe ?

Hvis vi tager mit eget hus (Fjernvarme opvarmet) som eksempel bruger huset ca 13 kwh på døgn (400 kwh/mdr). Huset bruger lidt mere om vinteren end om sommeren. Havde der været varmepumpe eller anden form for elopvarmning havde huset brugt væsentligt mere el om vinteren end om sommeren.

Når jeg ser mit eget 6 kw solcelle anlæg uden batteri producerer det i marts og september ca 400 kwh/mdr dvs i de mdr producerer anlæget ca det samme som husets forbrug. I sommer mdr producerer anlægget ca 700 kwh/mdr dvs ca dobbelt så meget som husets forbrug. I yder mdr producerer anlægget ca 100 kwh/mdr - i december/januar som en af de koldeste mdr produceret der ca 40 kwh/mdr eller 1/10 af husets forbrug - Havde jeg haft varmepumpe ville solcellernes bidrag til husets forbrug være langt mindre end 1/10 i disse mdr.

De solcelle anlæg jeg har set har typisk et batteri på 5-8 kwh dvs i praksis vil et sådant batteri dække husets strømbehov i et halvt døgn. I praksis vil batteriet derfor dække at huset i sommerperioden kan dække behovet for strøm om natten men det kan på ingen betydning overhoved på at gemme strømmen fra den tid den produceres (Sommeren) til det hvor der er virkelig behov for strømmen til varmepumpen (Vinteren).
Jeg har set mange reklamer for solcelle anlæg med batteri men jeg har endnu til gode at se nogle der bare tilnærmelses vis lever op til at >der er nærmest gratis varme <
Hvis batteripakker til solcelle anlæg skulle kunne levere "der er nærmest gratis varme" skulle anlæget op at have batteripakker der nærmer sig 2-3000 kwh eller ca 500 gange stører batteripakker end de de anlæg der sælges.


Det er fordi du ikke regner afskrivningen på anlægget ind i dine beregninger.
 Og fordi du har fjernvarme.



Når først anlægget er betalt, er det næsten gratis varme, det er ikke under tilbagebetalingsperioden på de første ca. 10 år.

Jeg sælger ikke noget, jeg har en informationshjemmeside og prøver bare at hjælpe.

Jeg har selv luft / luft som jeg selv har monteret og været med til at montere flere luft / vand pumper.

Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Annonce
Jonas Jørgensen skrev den 13-07-2022 12:19:38

Det er fordi du ikke regner afskrivningen på anlægget ind i dine beregninger.
 Og fordi du har fjernvarme.
Når først anlægget er betalt, er det næsten gratis varme, det er ikke under tilbagebetalingsperioden på de første ca. 10 år.
Hej Jonas
Kan du ikke prøve at uddybe dit svar - Selvom det ikke er relevant for mig ville jeg gerne kunne forstå det og her må jeg indrømme at jeg ikke på nogle måder kan få regnestykket til at stemme ?
Kunne du evt lave et excel regnestykke for et "gennemsnit 150 m2 hus" ?

  • Jeg anerkender at et solcelleanlæg vil kunne holde huset forsynet med gratis STRØM i perioden på ca 7 mdr (Marts-september). Det er muligt at solcelle anlægget ligeledes vil kunne bidrage til varmepumpen i ca April. Herefter formodes huset ikke at have varmebehov før fyringssæsonen starter igen til efteråret. 

  • Når først anlægget er betalt, er det næsten gratis varme -->> Jf mit indlæg ovenfor er det klart at et solcelleanlæg ikke kan bidrage med noget som helst strøm i de 7 koldeste måneder (September til Marts) og derfor kommer du til at betale normal el-pris for det forbrug varmepumpen har i disse mdr.   Jeg kan simpelthen ikke se hvordan der kan være noget der bare ligner gratis varme i disse kolde mdr men at det bliver opvarmet til "ganske normal varmepumpe pris" Her kan der naturligvis regnes på hvilken opvarmningsform der generelt er billigst (piller/varmepumpe/fjernvarme/olie/gas mm)

  • Det er fordi du ikke regner afskrivningen på anlægget ind i dine beregninger. --> Her må jeg igen bede om du kan forklare mig det bedre - Et Excel regne eksempel kunne her sikkert hjælpe på min forståelse.
Hvis jeg tager et 10kw standard pillefyr til ca 40.000 kr med en forventet levetid på 15 år og sammenholder med en luft/vand varmepumpe til ca 80.000 kr og forventet levetid på 30 år men dog med lovpligtig årlig service ser afskrivningen langt fra ud til at være til fordel for varmepumpen,

Det er muligt/sikkert at der er noget jeg ikke har forstået men når jeg ser et svar som om det er "næsten gratis varme efter 10 år" i indlæg som dette men også i diverse annoncer bliver jeg nysgerrig/mistroisk og vil gerne se nogle tal der underbygger denne påstand - specielt forbi mine beregninger (i hele træskolængder) er så stort set så langt fra denne påstand som det kan blive.
Prøv at lav regnestykket med dit hus opvarmet med elvarme og en årlig snitudgift på 25.000.

så er det lidt lettere st se potentialet, når skiftet til luft/vand får udgiften ned på 6.500 om året.
Forstil dig nu en bolig med 4 personer, der bruger masse af strøm, så giver solceller pludselig også mening.

Det scenarie du har, er det billigste udgangspunkt man kan have, medmindre din bolig er dårligt isoleret.



Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Vi fik nyt gasfyr i 2014, og allerede der tænkte jeg meget over om det var en god ide, du kan vælge at sige det er nok kun et års tid gassen vil være så dyr så falder den nok igen, men næppe til det samme som den var, også bare leve med det er dyrere. eller skifte til f.eks luft/vand varmepumpe, elprisen kan også godt være dyr her, men det er billigere end gassen, og det vil nok falde hurtigere i pris en gassen gør.
træpiller og træbriketter og lign er også steget meget i pris, så det tror jeg ikke kan betale sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis