Cylinderlås til ny dør, vil Biltemas passe?

Jeg har købt mig en lækker halvdør til kolonihavehuset. Døren er fra 2015 og generel som ny. Men tidligere ejer beholdte håndtag og lås. jeg har dog et lækkert håndtag fra den gamle dør, så det skal jeg nok få monteret.

Jeg havde tænkt mig at der skulle nøglelås på begge sider, så en evt. tyveknægt ikke bare kan dreje vrideren.

Jeg vil jo gerne nå i mål billigst muligt og jeg faldt så over Biltema som sælger 2 cylindre + 5 nøgler til 329,- Det er forholdsvist billigt. Man kan endog få 3 cylindre og 5 nøgler til 339,- så jeg kan få skiftet i udestuen og så en nøgle passer begge døre. Jeg har skrevet til en mand på FB som kan sælge mig brugt Ruko for 680, men det er jo "kun" en kolonihave.

https://www.biltema.dk/byggeri/lase/lasecylindrer/lasecylinder-2000040154

Men er det umiddelbart at montere Biltema låse i den låsekasse jeg har sendt et billede af? Jeg har ikke lige prøvet det før, og jeg vil jo helst købe det rigtige første gang.

Men er sådan noget låsehalløj rimelig standard?

Mvh Henrik fra Herning

Hundefar

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Standard, ja.

Cylinder monteres med gennemgående skruer gennem de to øverste huller i øverste hul i din dør. Derfor skal du have cylindre med en udsparing på den ene side, da du ellers ikke kan montere dem.

Tak for svaret. Jeg er med på at jeg skal købe med udsparing og glad for at låse er standard.

Men hvad med disse dækplader. De har jo ingen skruehuller. Hvordan sættes de fast?

Hundefar

Skruer bagfra.
Du skal have en som passer til den afstand cylinderen rager ud fra døren. Det er vigtigt at den passer, da man ellers kan tage fat med en tang i cylinderen og vride den af.
Ser sådan ud:
Du skal have en cylinderring med skruehuller og en uden. De skrues på med to gennemgående skruer. Hvis du ser på dit billede af hullet til lås er der 4 huller i toppen. De to øverste er til låsecylinder, de to yderste er til cylinderring.
Husk skruer! De følger normalt ikke med, hverken cylindere eller cylinderringe. Det er to forskellige typer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis