Energirenovering af ældgammelt hus - gulv

Kære venner
Først et stort tak til jer alle. Mine google søgninger ender ofte her og giver mig svar på hvad jeg skal bruge  

Jeg er ved at grave ud og understøbe en gammel gård, som min kone og jeg kom til at købe. Jeg har egentlig rimelig godt styr på hvad der skal gøres, men leder desperat efter svar på to ting:

1: Jeg tænker at bruge Super EPS/Sundolit Climate som isolering, da der ikke er så højt til loftet og for at spare lidt på udgravning. Der står at det isolerer 20% bedre. Er det så enkelt at 300mm standard svarer til 250mm Super EPS?

2: Jeg lægger gulvvarmeslanger i hele huset og har prøvet det før. MEN vi laver huset i 2 etaper, så vi kan bo der imens. Da man ikke skal/må lave samlinger af gulvvarmeslanger under gulvet har jeg lidt svært ved af finde ud af hvordan jeg gør det. Den halvdel af huset med det kommende jordvarmeanlæg laver jeg sidst og de kredse i den første halvdel af huset skal jo føres hen til anlægget.
Enten lader jeg nok meter "stikke ud" af den første støbning og fører det senere hen til anlægget, - eller er det bedre at føre slangerne op i en skillevæg og lave nogle samlinger man kan komme til med en lille låge eller lign.
Andre (evt. bedre) løsninger?

Jeg tænker ikke jeg er den første der står med den udfordring  

På forhånd tak
Anders

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningsreglementet siger at gulvet skal have en u-værdi på højest 0,1 W/m*K mod jorden. Ved normale konstruktionsprincipper kan det gøres med ca. 300 mm isolering.  For at sige hvor meget du kan klare dig med at bruge, skal der laves en total beregning på den gulvkonstruktion, hvor man kender tykkelser og lambda-værdier for de enkelte materialer.

Husk at det er kun et krav at overholde de 0,1 W/m*K ved ombygning, hvis det kan gøres uden uforholdsmæssige store udgifter. Der skal isoleres, men det kan gøres til en højere u-værdi, hvis fx soklen ikke er dyb nok.

Da det sjælden er lige så koldt under huset som luften omkring huset om vinteren, er ekstra isolering af gulvet, det der har mindst betydning for varmeregningen.

Ved tilbygninger til huse med gulvvarme er det meget almindeligt at føre slangerne over loftet. Så der er ikke specielle krav. Du måske lave en kanal, hvor du kan tække rørene når den sidste del renoveres.
Tak for jeres svar.
Jeg har lavet en tegning som illustrerer "mit problem" og en mulig løsning.

Jeg laver første etape imens vi bor i anden etape (som kommer til at indeholde teknikrum/varmeanlæg).
Derefter flytter vi ind i første etape imens jeg laver anden etape.

Hvis jeg placerer shunten et sted ved overgangen mellem første og anden etape, løser det mit problem, ikke?   

Så skal jeg i første etape bare føre slangerne hen til shunt området og i anden etape det samme.

Lad mig høre om det kunne være en god løsning, måske har jeg overset noget.
På forhånd tak
Anders


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis